Roman napisal/-a:Zdaj pa čisto nekaj drugega o Osami. Talibani maščujejo njegovo smrt. A smrti ljudi v dvojčkih pa ni treba maščevati?
Roman napisal/-a:Zdaj pa čisto nekaj drugega o Osami. Talibani maščujejo njegovo smrt. A smrti ljudi v dvojčkih pa ni treba maščevati?
To je dobro, kočljivo in aktualno vprašanje.
Najprej je potrebno razrešiti več dejanskih vprašanj. - Ali "al kaida" res obstoja, in kaj je (dejansko) storila.
Potem, akcija Američanov je morda izreden dosežek in hkrati izreden udarec za al kaido.
Rekel bi, da so pakist. oblasti vedele za akcijo, saj menda (pri akciji) dolgo časa niso posredovale. - Al k. je zato že tudi izvedla 2 atentata v Pakistanu.
Jaz ne bi govoril o "maščevanju". (To je psihološki, nestrokoven, populističen izraz.)
V zvezi s samim dvojčkom (in tedanjimi žrtvami: manj kot 3.000) me tudi zanimajo te številke: baje so takoj na začetku poročali o večjem številu (ker zgradbi vsebujeta večje število delovnih mest; potem so se pojavile govorice, da je del amer. oblasti vedel za akcijo, in so nekatere uslužbence opozorili).
Take akcije (dvojček in smrt O. bin L.) ureja medn. j. pravo. Npr.: v miru (pa tudi v vojni) so nedopustne neposredne oborožene akcije zoper civilno prebivalstvo; zato dvojček predstavlja globoko nedopustno dejanje.
Kar zadeva ObL: ZDA (kot država) ne sme voditi vojne zoper ne-državo;
ima pa pravico do samoobrambe (za to je eden od pogojev hkratnost napada in obrambe);
vstop državnih "oboroženih sil" (ZDA) na tuje ozemlje (Pakistan) je prepovedan (razen, če država sama npr. zaprosi za vojaško pomoč).
Če so ZDA ugotovile, da je al k. "kriva" za dvojček, in da se ObL (al k.) skriva v Pakistanu, bi morale ZDA zahtevati, da Pakistan sam ga aretira (kot kriminalca - storilca k.d.).
Interpol je uporaben samo za klasičen kriminal (za politična dejanja ni pristojen).
Nadaljnji postulat: vsaka država ima pravico do miru; danes je "vojna" splošno prepovedana (v okviru OZN vsaj), dovoljena je le pravična - obrambna vojna. V tem okviru, če do vojne pride, se je potrebno vojskovati po pravilih (niso dopustna vsa sredstva).
Pravno dejanje bi bilo, da Pakistan sam razreši s storilci, če ne bi hotel (mogel) - je edina druga možnost prek OZN.
Slabost sedanje ureditve je, da je težava, če je ena od velesil (vsaka velesila ima pravico do veta v VS OZN) "nepoštena". Zato je OZN velikokrat neučinkovita.
Morda bi bilo treba skreirati novo medn.pr. pravilo: podrobneje opredeliti pravico države do samoobrambe v pogojih "spopada civilizacij" (zaradi opisane neučinkovitosti OZN; zaradi vrednostnega relativizma: po mojem mn. je doktrina RKC pravilna /in "kapital" in "delo" morata imeti ustrezen položaj; če ga imata, potem nobeni "neredi" niso dovoljeni, in je oblast dolžna in upravičena deviacije zatreti in preprečiti, in če tega ne stori, je to kršitev; če njun položaj ni ustrezen, je to prav tako kršitev/; v primeru kršitev, je na mestu najprej "mirno reševanje sporov"; če za to "ni volje", ima država na voljo še mnogo drugih dopustnih nepravnih sredstev /politični, ekonomski ukrepi - to so v pravnem smislu lahko neprijazna dejanja, niso pa pravno prepovedana/; v skrajnem primeru - recimo v primeru "neznosnosti" - je dopustna uporaba sile). - Sploh sta o uporabi sile (o pravični vojni; danes govorimo tudi o "državni suverenosti" in pravici do "medn. intervencije") mnogo in tako rekoč dovolj povedala že Avguštin in Tomaž A. ter je njun nauk veljaven tudi danes in je mednarodno-pravno priznan (mimogrede: o obeh krščanskih piscih govori tudi D. Tuerk).
(Še:
Reka Oko za oko, pasta za zube - že pred časom ob neki drugi priložnosti nisem razumel. - Ali zna kdo obrazložiti?)