Električni pogon

Tehnika. Kako deluje...? Zakaj ne moremo narediti...?
User avatar
shrink
Posts: 14560
Joined: 4.9.2004 18:45

Post by shrink » 4.11.2005 21:24

Grigorius wrote:No ker si že šel tako natančno obravnavat vprašanje - bi bilo zanimivo videt kakšna je razlika med terenskim vozilom 4x4 pogon z blokiranimi vsemi štirimi diferenciali in vozilom, ki nima blokiranih diferencialov a ima pravtako 4x4 pogon?

L.P.
Seveda sem moral iti v natančno obravnavo, ker je bilo iz tvojega pisanja razbrati, da je možno premagati kakršenkoli klanec. To pa ne drži.

Za gibanje cestnih vozil, pri katerih se prenaša moč oz. navor pogonskega agregata na vozno površino preko klasičnih pnevmatik, sta med najbolj odločilnimi parametri trenje in kotalno trenje. To sta osnovni fizikalni omejitvi. Trenje je omejujoče v smislu pogona (bolj kot ga vozilo izkoristi, večji pospešek lahko razvije), kotalno trenje pa je omejujoče zaradi samega naleganja pnevmatike na vozno površino.

Teoretično lahko torej vozilo izkoristi največ razliko med enim in drugim. Na klancu pa mora biti razlika med trenjem in kotalnim trenjem večja od dinamične komponente teže, da lahko sploh začne vozilo speljevati.

Iz napisanega sledi, da se je za doseganje čim boljšega učinka potrebno približati fizikalno dopustnim mejam. In to ravno počnejo vozila 4x4 (z blokado diferenciala ali brez).

Za dodatna pojasnila ti lahko svetujem ustrezno literaturo. Na tem področju sem namreč doma.

User avatar
Grigorius
Posts: 165
Joined: 22.5.2005 21:59
Contact:

Post by Grigorius » 5.11.2005 0:14

Nimam ravno časa da bi se spuščal v literaturo (mogoče poleti z malo sreče :D) Me pa zelo zanima kakšna je razlika med terencem ki ma blokirane vse tri diferenciale in terencem, ki jih nima -> mogoče v procentih (samo toliko da dobim "občutek").

L.P.

User avatar
shrink
Posts: 14560
Joined: 4.9.2004 18:45

Post by shrink » 5.11.2005 17:57

Grigorius wrote:Nimam ravno časa da bi se spuščal v literaturo (mogoče poleti z malo sreče :D) Me pa zelo zanima kakšna je razlika med terencem ki ma blokirane vse tri diferenciale in terencem, ki jih nima -> mogoče v procentih (samo toliko da dobim "občutek").

L.P.
Terenec z dvemi osmi ima res lahko največ 3 diferenciale (in ne 4 kot si prvotno zapisal), in sicer:

2 transverzalna (na vsaki osi)
1 longitudinalni (centralni - longitudinalno nameščen med obema osema)

Upam, da mi ni treba razlagati, čemu služi diferencial oz. kakšna je razlika med centralnim in tistim, ki je nameščen na posamezni osi.

V zvezi z zaporo (blokado) diferencialov pri vzponih (vožnji v klanec), lahko ponudim naslednje podatke iz literature:

Rezultati simuliranih voženj (potrjenih z realnimi eksperimenti) kažejo, da je pri vzponih zaželjena zapora centralnega diferenciala, ki zmanjša slip (podrsavanje) koles od 5 do 6 %. Zmanjšanje slipa pomeni večji izkoristek razpoložljivega trenja za pogon in s tem premagovanje večjih naklonov.

Blokada centralnega diferenciala je lahko samodejna (npr. z diferencialom Torsen - "Torque Sensing", z viskozno sklopko, Haldex ali Gerotor sklopko) ali ročna. Ročno blokado (tudi za diferenciale na oseh) uporabljajo predvsem pri "off road" terencih.

Če centralni diferencial ni blokiran, večino dela pri vzponu opravijo prednja kolesa (kljub pogonu na vsa kolesa). Pri premočrtnih vzponih ni potrebna blokada diferencialov na oseh, saj ti služijo zgolj za razporeditev navora oz. kotne hitrosti pri vožnji v ovinek. Iz tega sledi, da bi bila potrebna blokada vseh treh diferencialov zgolj pri ovinkastih vzponih (npr. serpentinah).

User avatar
Grigorius
Posts: 165
Joined: 22.5.2005 21:59
Contact:

Post by Grigorius » 5.11.2005 19:48

Sploh nisem opazil da sem se zatipkal, ni mi treba razlagati o diferencialih, kajti doma imam(o) parkiranega Landrover discoverija (sicer zelo star). Tako da vem koliko diferencialov ima -> sem jih v praksi tudi poskusil, mi pa nikoli ni uspelo oz. si nisem upal v take položaje, kjer bi jih dejansko rabil, da bi se ven izvlekel - zato me tudi zanima kakšna je razlika pri premagovanju klanca.

Torsen pa si je pravzaprav izmislilo podjetje Zexel (oni so stvar po lokigi, ki si jo že navedel poimenovali) . No viskozna sklopka je cenejša vendar "se vklopi" šele po tem ko je guma že zdrsnila.

To da bi bila potrebna blokada vseh treh diferencialov pri ovinkastih uspetinah pa mislim da nebo držalo, če blokiraš vse tri diferenciale zaviješ do konca (v levo ali desno) ter "močno" spelješ ti bo počila os -> do te situacije pa lahko pri serpentinah pride tako da dvomim ... (pa zavijat je zelo težko z blokiranimi diferenciali, ponavadi se jih uporablja le kadar si vkopan - ali ko se voziš na zelo ozki in strmi poti (recimo če ti gresta dve gumi na travo imasta ostali dve še vedno trakcijo)

L.P.

User avatar
shrink
Posts: 14560
Joined: 4.9.2004 18:45

Post by shrink » 5.11.2005 21:31

Grigorius wrote:Sploh nisem opazil da sem se zatipkal, ni mi treba razlagati o diferencialih, kajti doma imam(o) parkiranega Landrover discoverija (sicer zelo star). Tako da vem koliko diferencialov ima -> sem jih v praksi tudi poskusil, mi pa nikoli ni uspelo oz. si nisem upal v take položaje, kjer bi jih dejansko rabil, da bi se ven izvlekel - zato me tudi zanima kakšna je razlika pri premagovanju klanca.
L.P.
Ok, verjamem, da si se zatipkal. Kar se pa tiče premagovanja klanca z blokiranim (centralnim) diferencialom ali brez, sem osnove že povedal, lahko pa navedem natančne podatke meritev.

Osebnih izkušenj z vožnjo terencev nimam; sem bil zgolj sopotnik pri nekaj vožnjah z Nissan Patrol (tudi po terenu) in vem, kaj takšna vozila zmorejo v praksi.
Torsen pa si je pravzaprav izmislilo podjetje Zexel (oni so stvar po lokigi, ki si jo že navedel poimenovali) . No viskozna sklopka je cenejša vendar "se vklopi" šele po tem ko je guma že zdrsnila.
Lahko verjameš, da sem s tem seznanjen. O Torsenu samo še tole: Poleg cene, ga omejuje tudi masa.
To da bi bila potrebna blokada vseh treh diferencialov pri ovinkastih uspetinah pa mislim da nebo držalo, če blokiraš vse tri diferenciale zaviješ do konca (v levo ali desno) ter "močno" spelješ ti bo počila os -> do te situacije pa lahko pri serpentinah pride tako da dvomim ... (pa zavijat je zelo težko z blokiranimi diferenciali, ponavadi se jih uporablja le kadar si vkopan - ali ko se voziš na zelo ozki in strmi poti (recimo če ti gresta dve gumi na travo imasta ostali dve še vedno trakcijo)
Ja, saj ne: blokada je potrebna, če se eno od koles na osi vrti v prazno oz. nima oprijema. Hotel sem le poudariti funkcijo transverzalnega diferenciala v ovinku, nisem pa navedel, da ga je potrebno blokirati zgolj v ekstremnih razmerah (mislim sem na "off road" serpentine, ne pa na takšne, na katere naletiš na stari cesti med Postojno in Logatcem). Zaradi slednjega je priporočljivo, da so vozila opremljena s samodejnimi zaporami, možnost ročne blokade pa je primerna samo za izkušene "off road" voznike.

Povsem logično je, da je nemogoče dalj časa voziti z blokiranim diferencialom. Izkušeni vozniki izvedejo (ročno) blokado zgolj trenutno, da speljejo oz. premagajo oviro. V literaturi je naveden čas (samodejne) blokade centralnega diferenciala 2 s (na začetku) za primer vožnje s konstantno hitrostjo 10 km/h v klanec z naklonom 10% in koeficientom trenja 0.6.

Post Reply