letalska navigacija
letalska navigacija
no tisti ki boste odgovorili na moja vprašanja morate gotovo poznati letalsko navigacijo temelječo na VOR/DME in NDB oddajnikih.
delovanje sistema vor bi lahko razložili kot dve luči - eno ki se vrti z stalno hitrostjo in je zelo ozko usmerjena (rotating signal) in eno ki utripne vsakič ko vrteča luč prečka 0 stopinj (omnidirectional signal).
VOR prikazovalnik na letalu tako določi smer glede na čas ki preteče od bliska omnidirectional signala pa do takrat ko zazna rotating signal. CDI pa prikaže odklon od nastavljene smeri.
DME nam pa meri "slant" oddaljenost med DME sprejemnikom in DME oddajnikom.
To naredi tako da meri čas ki ga porabi signal da prepotuje pot od letala do oddajnika in nazaj. Torej predvidevam da je točnost razdalje odvisna tudi od natančnosti kvarc kristala v DME sprejemniku na letalu?
Kako pa deluje "dual needle" HSI, ki nam prikazuje tudi smer proti vor oddajniku?
Torej bi lahko rekli da VOR/DME zemeljska postaja sestoji iz štirih podatkov v enem VHF signalu - podobno kor RDS v FM sinalu; omnidirectional signala, rotating signala, identifacijskega signala - morse code, ter DME signala.
Naslednje vprašanje pa je kratko. NDB oddajnik oddaja AM signal ki ga ADF ali RMI na letalu zazna in nam z ADF iglo kaže smer proti oddajniku. Kako torej ve smer proti oddajniku, če pa je signal poslan v vse smeri enakomerno.
delovanje sistema vor bi lahko razložili kot dve luči - eno ki se vrti z stalno hitrostjo in je zelo ozko usmerjena (rotating signal) in eno ki utripne vsakič ko vrteča luč prečka 0 stopinj (omnidirectional signal).
VOR prikazovalnik na letalu tako določi smer glede na čas ki preteče od bliska omnidirectional signala pa do takrat ko zazna rotating signal. CDI pa prikaže odklon od nastavljene smeri.
DME nam pa meri "slant" oddaljenost med DME sprejemnikom in DME oddajnikom.
To naredi tako da meri čas ki ga porabi signal da prepotuje pot od letala do oddajnika in nazaj. Torej predvidevam da je točnost razdalje odvisna tudi od natančnosti kvarc kristala v DME sprejemniku na letalu?
Kako pa deluje "dual needle" HSI, ki nam prikazuje tudi smer proti vor oddajniku?
Torej bi lahko rekli da VOR/DME zemeljska postaja sestoji iz štirih podatkov v enem VHF signalu - podobno kor RDS v FM sinalu; omnidirectional signala, rotating signala, identifacijskega signala - morse code, ter DME signala.
Naslednje vprašanje pa je kratko. NDB oddajnik oddaja AM signal ki ga ADF ali RMI na letalu zazna in nam z ADF iglo kaže smer proti oddajniku. Kako torej ve smer proti oddajniku, če pa je signal poslan v vse smeri enakomerno.
Huda vprašanja:).
Baje je najbolj natančno najlažje meriti čas. In ti kvarci so zelo zanesljivi:). Je pa napaka seveda odvisna od njih in tudi od zemeljske postaje, kako hitro odda signal nazaj.
Možno bi bilo tudi, da se za vse to uporablja štiri frekvence v razmiku po nekaj Khz in tako pravzaprav ob nastavitvi ene frekvence lovimo 4:). Ker drugače lahko več informacij na enem nosilnem valovu prenašamo le če so v digitalni obliki. Čeprav za to ne bom dal roke v ogenj:).
A nima letalo dve anteni za NDB in potem iz časovnega zamika signalov dobi smer?
Mal več informacij:
NDB:
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-directional_beacon
VOR:
http://en.wikipedia.org/wiki/VHF_omnidirectional_range
Drugače me bo pa še kak pravi maček popravil:).
Baje je najbolj natančno najlažje meriti čas. In ti kvarci so zelo zanesljivi:). Je pa napaka seveda odvisna od njih in tudi od zemeljske postaje, kako hitro odda signal nazaj.
Možno bi bilo tudi, da se za vse to uporablja štiri frekvence v razmiku po nekaj Khz in tako pravzaprav ob nastavitvi ene frekvence lovimo 4:). Ker drugače lahko več informacij na enem nosilnem valovu prenašamo le če so v digitalni obliki. Čeprav za to ne bom dal roke v ogenj:).
A nima letalo dve anteni za NDB in potem iz časovnega zamika signalov dobi smer?
Mal več informacij:
NDB:
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-directional_beacon
VOR:
http://en.wikipedia.org/wiki/VHF_omnidirectional_range
Drugače me bo pa še kak pravi maček popravil:).
wikipedia nikjer ne omenja principa za določitev relativne smeri. Opisuje samo uporabo ADFja. Mene pa zanima kako ADF dobi smer, če je signal oddan v vse smeri?MAVER|CK napisal/-a:Huda vprašanja:).
Baje je najbolj natančno najlažje meriti čas. In ti kvarci so zelo zanesljivi:). Je pa napaka seveda odvisna od njih in tudi od zemeljske postaje, kako hitro odda signal nazaj.
Možno bi bilo tudi, da se za vse to uporablja štiri frekvence v razmiku po nekaj Khz in tako pravzaprav ob nastavitvi ene frekvence lovimo 4:). Ker drugače lahko več informacij na enem nosilnem valovu prenašamo le če so v digitalni obliki. Čeprav za to ne bom dal roke v ogenj:).
A nima letalo dve anteni za NDB in potem iz časovnega zamika signalov dobi smer?
Mal več informacij:
NDB:
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-directional_beacon
VOR:
http://en.wikipedia.org/wiki/VHF_omnidirectional_range
Drugače me bo pa še kak pravi maček popravil:).
glede tvojega ugibanja da ima dve anteni bi tehnično šlo, samo dvomin da je možno izmeriti čas tako natančno.
Kajti če bi bil razmik med antenama točno 1m in bi bili obe točno ena nasproti drugi glede pozicije do NDB oddajnika bi bila razlika v sprejemu 0,33mikro sekunde.
Mislim da bi tako kvečjemu lahko izmeril ali si glede na oddajnik obrnjen proti S,J,V,Z, nikako pa kaj bolj točnega, sploh ker ne moreš zagotoviti konstantne razdalje med antenama.
Če že govoriš o tem, povsod uporabljaj osnovne enote. Skoraj vsaka merilna naprava za dolžino meri na stotinko metra natančno, za maso na tisočinko kilograma natančno.MAVER|CK napisal/-a:Čas se da najbolj natančno meriti za najmanj stroškov:). Čas na stotinko sekunde meri vsaka štoparica za 5€ med tem ko za stotinko milimetra merilna naprava stane vsaj nekaj 100€! Da ne govorim o vagah na stotinko grama:).
Jaz osebno ne poznam nobene štoparice za 5 evrov, ki bi merila čas na tisočinko stotinke natančno.
LP
Seveda je to res. A vendar je bila prej znana enota za 1 meter, kot pot, ki jo svetloba prepotuje v 1 sekundi. To je tudi razlog, da ni okrogla številka 300 000 000 ampak je zapisana kot 299 792 458 in to zaradi tega, da ni bilo potrebnih spreminjati vseh izračunov. To so samo nekakšni dogovori, ki smo si jih zmislili ljudje za lažje razumevanje.
To je že malo zgrešeno od te teme, tako, če ima kdo kaj znanja o letalih, naj pove, kako deluje vsa ta navigacija.
LP
To je že malo zgrešeno od te teme, tako, če ima kdo kaj znanja o letalih, naj pove, kako deluje vsa ta navigacija.
LP
posiljati vec podatkov po enem signalu ni problem.
lahko celo posiljamo signal, ki je sestvaljen iz vec frekvenc - vsaka frekvenca predstavlja en kanal - recimo pri kabelski analogni tv, potem pa signal celo frekvencno moduliramo (pri catv je kombinacija vecih modulacij)
Recimo da si zamikslimo neko referencno frekvenco, npr 100Hz potem pa okoli nje ustvarimo nek pas - npr od 95 do 105 Hz. Potem nam 105Hz pomeni 1, 100 pomeni 0, 95 pomeni -1. Tako imamo 3-bitno kodiranje, ce pas razdelimo po 1Hz imamo ze 11 bitno...
Glede te navigacije pa:
Kaj je problem pri tem HSI, ce prav razumem - ce lahko doloci odklon, potem ni problem dolociti smer proti oddajniku, saj to ze takoj izmeri iz zakasnitve obeh signalov iz VOR oddajnika, odklon pa sledi iz tega.
LP
lahko celo posiljamo signal, ki je sestvaljen iz vec frekvenc - vsaka frekvenca predstavlja en kanal - recimo pri kabelski analogni tv, potem pa signal celo frekvencno moduliramo (pri catv je kombinacija vecih modulacij)
Recimo da si zamikslimo neko referencno frekvenco, npr 100Hz potem pa okoli nje ustvarimo nek pas - npr od 95 do 105 Hz. Potem nam 105Hz pomeni 1, 100 pomeni 0, 95 pomeni -1. Tako imamo 3-bitno kodiranje, ce pas razdelimo po 1Hz imamo ze 11 bitno...
Glede te navigacije pa:
Kaj je problem pri tem HSI, ce prav razumem - ce lahko doloci odklon, potem ni problem dolociti smer proti oddajniku, saj to ze takoj izmeri iz zakasnitve obeh signalov iz VOR oddajnika, odklon pa sledi iz tega.
LP
prej sem pozabil omeniti, pri frekvencni modulaciji, da si potem izberemo neko drugo referencno frekvenco in okoli nje ustvari podoben pas, in tretjo, cetrto...
pri catv, radiu... se posiljajo vsi podatki za vse frekvence naenkrat (radijske postaje, tv kanali...) potem pa sprejemnik sfiltrira le tisto frekvenco, ki jo zelimo poslusati, gledati
pri catv, radiu... se posiljajo vsi podatki za vse frekvence naenkrat (radijske postaje, tv kanali...) potem pa sprejemnik sfiltrira le tisto frekvenco, ki jo zelimo poslusati, gledati
Tole nisem se nikol razmisljal vem le razliko med AM in FM. Ampak pri radiu potem mi sfiltriramo na naprimer 99.5 Mhz in potem preko te frekvence dobivamo glasbo, k ije sesdtavljena iz drugih frekvenc! Torej imamo nosilno frekvenco in potem še frekvenco, ki podaja informacijo če prav razmišljam, podobno je pri UKW radijskih vezah pri letalu.
Re: letalska navigacija
Ja če so mene na faxu kaj prav naučili potem prav razmišljaš MAVER|CK