profil gume

Tehnika. Kako deluje...? Zakaj ne moremo narediti...?
Post Reply
User avatar
uros
Posts: 94
Joined: 13.4.2003 14:49

profil gume

Post by uros » 20.8.2004 10:38

zakaj imajo gume avtov, tovornjakov pravzaprav profil? glede na to, da trenje ni odvisno od velikosti stične ploskve s podlago (profil jo zmanjša) je njihov pomen..v čem?

Roman
Posts: 6324
Joined: 21.10.2003 8:03

Post by Roman » 20.8.2004 11:40

Kadar voziš po blatu ali snegu, je razlika več kot očitna. Traktor z gladkimi gumami ne bi mogel orati polja. Pa tudi na asfaltu ti profil zmanjša nevarnost tako imenovanega akvaplaninga.

User avatar
uros
Posts: 94
Joined: 13.4.2003 14:49

Post by uros » 20.8.2004 14:08

se pravi: profil vpliva na trenje. koeficient tako ni samo odvisen od materialov ki se stikajo, temveč tudi od hrapavosti materialov.

se nekaj: sportna kolesa imajo ozke gume. je to zgolj zato da so lazja, saj sirina gum ne vpliva na trenje?

Roman
Posts: 6324
Joined: 21.10.2003 8:03

Post by Roman » 20.8.2004 14:31

Pri gumah je treba upoštevati, da se ta zaradi pritiska na tla (in stisljivosti zraka) deformira, kar povzroči dodatno izgubo energije. Pri tem pa se pozna tudi širina plašča. Pri vožnji po snegu in blatu pa gre po mojem tudi za mehanizem "zobatega kolesa", kar ni isto kakor trenje.

User avatar
uros
Posts: 94
Joined: 13.4.2003 14:49

Post by uros » 21.8.2004 16:33

kak se pa zračuna trenje med zobniki?

User avatar
Majstor
Posts: 87
Joined: 22.3.2004 19:03
Location: near the white kiosk
Contact:

Post by Majstor » 30.8.2004 23:28

Profil kolesa odvisen od namena, zato imamo zimske, letne in zimsko- letne gume. Guma zajema vodo, sneg, blato in podobno za sneg in blato rabi bolj grob profil za vodo pa lahko tudi malo manj grob oz. bolj gladek zato , da se med vožnjo ne čutijo tresljaji ali vibracije kolesa z bolj grobim profilom. Vse športne gume pa niso ozke ampak široke npr. pri formuli zaradi stabilnosti, tako tudi pri večjih vozilih.


LP Majstor
Best regard`s 8)

User avatar
Pentium
Posts: 431
Joined: 10.11.2003 19:59
Location: Ljubljana
Contact:

Post by Pentium » 31.8.2004 11:22

Avtomobilske gume imajo profil ne zato, da povečajo trenje, ampak zato, da reže v njem odvajajo vodo, blato in druge nezaželene stvari na cesti.

Kolesarske (gorske) pa ravno zaradi hrapavosti, in široke zaradi večjega trenja. Cestne pa ravno obratno, tanke in gledke za čem manjše trenje.

Pa pri formuli so tudi gume široke zaradi oprijema, pa gladke so da se čim večja površina dotika tal.

User avatar
uros
Posts: 94
Joined: 13.4.2003 14:49

Post by uros » 31.8.2004 21:05

Pa pri formuli so tudi gume široke zaradi oprijema, pa gladke so da se čim večja površina dotika tal.
definiraj oprijem in podaj matematično zvezo med njim in širino gum. kaj ima pri vsem opraviti površina?

User avatar
Pentium
Posts: 431
Joined: 10.11.2003 19:59
Location: Ljubljana
Contact:

Post by Pentium » 1.9.2004 12:03

Oprijem še najboljše definiramo kot največjo (maksimalno) silo lepenja. To je sila, ki preprečuje kolesu, da bi zdrsnilo.

Matematične zveze ne poznam, ker sem to bral v knjigi o avtomobilizmu. Ampak če ne bi bilo veze med površino in oprijemom, bi imeli vsi avtomobili zelo ozke gume.
So pa široke tudi zaradi stabilnosti.

User avatar
uros
Posts: 94
Joined: 13.4.2003 14:49

Post by uros » 1.9.2004 15:38

Sila lepenja. Po definiciji: Fl = mg.k, pri čemer je k koeficient lepenja (odvisen je od materialov stičnih ploskev, da se ga eksperimentalno določiti). To je napisano že v osnovnošolskih učbenikih, tako, da me čudi, da s tem nisi seznanjen. Enačba kaže na to, da lepenje (oprijem) ni prav nič odvisno od velikosti stične ploskve (kar je npr. Širina gum), temveč zgolj od mase (teže) vozila in materialov.
Neodvisnost lepenja od velikosti stika se da eksperimentalno preveriti. Vzami lessen kvader in silomer. Kvader najprej enakomerno vleči po večji ploskvi, nato pa po manjši in dinamometer bo v obeh primerih pokazal enako veliko silo. Dokaz , da ima enačba prav.
Pojavlja se naslednje vprašanje: zakaj pa je širina pnevmatik sploh pomembna. Zakaj potem nimajo formule denimo 5 cm široke gume, saj je lepenje pri obeh enako?

Majstor je napisal:
Vse športne gume pa niso ozke ampak široke npr. pri formuli zaradi stabilnosti, tako tudi pri večjih vozilih.
In zakaj so denimo pri šortnih kolesih ugodne čimtanjše?

Roman je napisal:
Pri gumah je treba upoštevati, da se ta zaradi pritiska na tla (in stisljivosti zraka) deformira, kar povzroči dodatno izgubo energije. Pri tem pa se pozna tudi širina plašča.
Zakaj pa imajo gume sploh profil, če površina stične ploskve, ne vpliva na lepenje?

Majstor je napisal:
Guma zajema vodo, sneg, blato in podobno za sneg in blato rabi bolj grob profil za vodo pa lahko tudi malo manj grob oz. bolj gladek zato , da se med vožnjo ne čutijo tresljaji ali vibracije kolesa z bolj grobim profilom.
Roman je napisal:
Pri vožnji po snegu in blatu pa gre po mojem tudi za mehanizem "zobatega kolesa", kar ni isto kakor trenje.
Tako so razrešena vsa vprašanja v tej temi, razen morda trenja med zobniki.

Pentium je napisal:
Ampak če ne bi bilo veze med površino in oprijemom, bi imeli vsi avtomobili zelo ozke gume.
O tem avtomobilistična revija verjetno ni nič pisala. Predvidevam, da si sam dodal – po občutku. Dostikrat se v fiziki pokaže, da so domneve, ki so se na prvi pogled zdele logične in samoumevne, v resnici napačne.

Pipo
Posts: 15
Joined: 4.6.2004 18:46

Post by Pipo » 4.9.2004 21:41

profil gume se uporablja, kot že omenjeno, zaradi vode, snega...

širina guma pa se uporablja zaradi vzdržljivosti materiala - gume. Če je ožja je sila na površino gume večja, zato se le ta začne trgati. Posledica je manjši koeficient lepenja - trenja (kakor pač gledaš) in sila.

Post Reply