Roman napisal/-a:Načelno da, ampak ali je čas res (samostojna) entiteta?
Absolutno ne, ampak to še ne pomeni da ga smemo mešati s pojmom
prostor-čas.
No, logična je tudi marksistična domneva, da je materija s časom vred večna in da se nenehno spreminja.
Oprosti, ampak za to marksistično domnevo prvič slišim, lahko kak citat ali link.
Jaz problem začetka vidim takole: Materija s časom in prostorom je isto kot vesolje, in to v smislu vse, kar je.
OK, čeprav bi sam pojem Vesolje prihranil za nekaj kar se zgodi znotraj te materije, ampak ...
Pri nastanku le tega imamo uganko: vesolje ima začetek ali pa ga nima.
Pri meni ga ima, torej Vesolje ima začetek, to opisuje tudi (predvsem) fizika. Tisto, kar nima začetka je
materija.
Če ga ima, je moralo nastati iz ničesar, če ga nima, mora biti večno.
Ne. Če ga ima je lahko nastalo iz nič-a, kot ti praviš ali pa znotraj nečesa večjega. In jaz trdim, no trdim, mislim, da je Vesolje nastalo znotraj nečesa večjega.
Zakaj mislim, da ne more nastati iz
nič-a sem nekje že opisal.
Obe varianti sta skregani z zdravo pametjo, vendar je meni bližja prva, komu drugemu (morda večini) druga.
Meni tudi, vendar ne iz nič-a temveč iz
nečesa. Večno Vesolje me pa nikakor ne prepriča.
Ali lahko s tem vse pojasnim? Seveda ne.
Vem, ampak tega od naju nihče niti ne terja.
Pravzaprav ne, govor o prostoru-času je praktično identičen govoru o času brez prostora.
Ne razumem. Sam menim, da če že govorimo o času in prostoru, nikakor ne moremo govorit zgolj o enem in predpostaviti da drugega ni. To počne amrit in njegovo početje povsem zgrešeno.
Prostor-čas pa ni za enačit s prostorom in časom, ker za prostor-čas moraš v debato vpeljati
polja, fizikalna polja (npr.
gravitacijsko polje), česar pa v debati o času in prostoru ni potrebno.
Jaz pa ne. Obstoj je vezan na čas in prostor, pri čemer ne menim, da sta oba prisotna pred materijo (kaj bi to sploh pomenilo). Kaj pa bi pomenilo, če rečemo, da čas (ali prostor) obstaja, v času, v prostoru, kar tako? Če že imamo manj težav z obstojem materije?
Obstoj je vezan na čas in prostor? Zakaj? OK to zveni zelo čudno, saj sem sam zapisal tisti argument glede časa in prostora (Hagglund) ampak ali lahko utemeljiš zakaj naj bi bilo nujno tako. Zamisli si entiteto (materialno), ki je
neskončna*. Takoj opaziva, da takšna entiteta nima ne začetka ne konca, zgolj (večno)
je. Ali je v primeru takšne entitete smiselno govoriti o prostoru in času, pa tu seveda mislim smiselno v ontološkem smislu.
*tu bom zgolj zaradi opisa omenil, v prostorskem smislu neskončna v časovnem smislu večna, kar pa bom v nadaljevanju svoje debate imenoval zgolj
neskonča
Se ne strinjam. In če že, zakaj tisto drugje ni del vesolja (če je vesolje vse)?
Zato, ker lahko zgolj za to vesolje z neko gotovostjo govorimo o fizikalnih zakonih katerih produkt je tudi prostor-čas. Za tisto izven našega vesolja ne moremo trditi, lahko bi bil tam prostor-čas povsem drugačen ali pa ga sploh ne bi bilo. In pa, zakaj naj bi Vesolje bilo vse kar je. Zato ker so Stari Grki tako rekli? Pa tu nisem ciničen ali nesramen, resnično ne, ampak zgleda resnično tako, kot da je temu tako zaradi njih razmisleka.
Razumem, a menim, da mokrost ni bistvena za vodo tako, kakor sta čas in prostor bistvena za materijo.
To se mi zdi pa povsem arbitrarna ugotovitev - no kakor so vse glede
bistvenosti nečesa - ali jo lahko utemeljiš? Mislim, da sta prostor in čas bistvena za materijo izključno v kontekstu našega opisa le te. Namreč brez teh dveh konceptov (prostor in čas) bi imeli hude težave pri opisovanju česar koli.
Ja, to sodi na tisti breg, kjer materija nima nastanka. Mene ni tam.
Ti pošljem plovilo te pripelje na to stran.
Pa da ne bo tu prišlo do kakšne pomote, materija nima nastanka in ne Vesolje nima nastanka. Zgolj za to, da veš na kateri breg prideš.
Ni isto. Jaz sem del nečesa, družbe, vesolje ni del nečesa, je vse.
Zakaj? Zato ker je nek fizik rekel, da se o tistem prej ni smiselno spraševati, pa da pri tem ta isti fizik ne reši problema nastanka energija in to iz nič.
Zakaj materijo razlikuješ od vesolja?
Zato, ker verjamem, da je Vesolj več in da ne obstaja zgolj to naše. S tem, da naj bom natančen, ni nujno, da jih je več, verjamem v to, da se jih znotraj neskončne materije lahko zgodi več, naše pač se je.