Roberto11 je napisal:
Saj ni stvar v tem, da bi bil strah merilo.
Iskanje smisla, vzročnosti in razumevanja, ni nekaj, kar bi bilo odvisno od naše volje, ampak je to del evolucije. Brez iskanja vzročnosti, bi še vedno obstajali kot neka primitivna celica, če ne bi že zdavnaj propadli....Brez poglabljanja in razumevanja, ni evolucije. Zato nima tega vgrajenega samo človek, ampak je del vseh živih bitij. Je evolucija sama po sebi.
Bi se kar strinjal s povedanim.
Zato pa je prav milijonletna evolucijska izkušnja z vzročnostjo vzbudila v nas takšen odpor do indeterminizma na kvantni ravni. Ni se bilo lahko sprijazniti s konceptom narave, po katerem imajo v kontroliranih pogojih opravljeni poskusi vedno drugačne in nepredvidljive izide, ne glede na to, da so bili opravljeni v popolnoma enakih pogojih. V vsakdanjem življenju je vse v vzročno-posledični verigi: vsak dogodek ima svoj vzrok in posledica vedno izhaja iz določenega vzroka (ali večih vzrokov).
Nikoli v svoji dolgi zgodovini - do XX. stoletja - se ni naša vrsta srečala s pojavi, ki bi zanikali kavzalno-posledično sosledje dogodkov. Če te je zadela puščica, si vedel, da jo je nekdo izstrelil; če si zalučal kamen v zrak, je ta vedno padel na tla; če te je pičila kača, je bolelo, ali pa si celo umrl.
Nekateri vzroki pa niso bili tako očitni, toda razumni ljudje so iz izkušenj vedeli, da se tudi dogodki, ki nimajo vidnih in očitnih vzrokov, ne dogajajo naključno. Pogosto niso poznali vzrokov za določene bolezni, vojne, naravne ujme, ipd, vendar so bili prepričani, da obstajajo. Del ljudi pa je začel pripisovati te dogodke, ki jim niso mogli najti takoj naravnega vzroka, nadnaravnim agensom. Z napredovanjem znanosti je bilo seveda teh nepojasnjenih dogodkov vedno manj. Nadnaravne sile so se morale umikati vedno dalj od človekove vsakdanje izkušnje. Če so še grški bogovi bili pol ljudje, ki so se ženili z njimi, ki so bivali po okoliških gorah in imeli obilo človeških lastnosti, so monoteistične religije prignale stvar do logičnega konca – do absurda. Božanstva monoteističnih religij so breztelesna, večna, vsemogočna, vseprisotna, vsevedna ezoterična bitja, ki ždijo izven Prostora in Časa, hkrati pa imajo čas in voljo, da se ukvarjajo z usodo vsakega posameznika. Bdijo nad tem, kaj počne, kaj pije in je in kdaj ter kako; kaj govori in misli ter celo sanja; kako se oblači; kdaj in s kom seksa in v kakšnem položaju in še kup drugih neumnosti.
In če bi se slučajno lahko človek odločil, da več ne bi iskal vzrokov ter bi se zadovoljil z nedeterminiranostjo, bi nas lahko pokončala že neka nova bolezen, saj bi človek verjel, da je to stvar naključja. S čimer bi si zaprl vse poti za nadaljni razvoj. In brez domišljije in iskanja vzrokov, ne bi poznali relativnosti....In še marsičesa ne.
Saj vsa znanost temelji na vzročnosti.
Tako je. V tem kontekstu pomeni "nederminiranost" isto kot "božja volja", ta pa je v principu nespoznavna. Religije se tudi v praksi obnašajo, kot da je tako: divjanje hurikana Katrina so pripisali pregrešnemu življenju v New Orleansu, AIDS doživljajo nekatere religije kot "božjo kazen" za "nenaravno" spolno življenje, naravne ujme pripisujejo maščevanju svojih božanstev za "grehe" (spomni se svetopisemskega potopa!).
Vse religije vzgajajo ljudi v veri, da je svet (in njegove zakonitosti) ustvarjen po volji stvarnika, njegova volja pa je
per definitionem nedostopna navadnim smrtnikom. Zato je svet za nas v nekem smislu "nederminiran", saj če verjameš religioznim mitom o stvarjenju sveta, je bil to naključni akt volje neke nadnaravne entitete, ki ni vezana na nobene naravne zakone, ki ni "determinirana" z ničemer. Kakšen smisel ima torej v tem kontekstu uporaba "domišljije in iskanja vzrokov", kot praviš?
Nadnaravno bitje, demiurg, ki je omnipotenten, lahko po mili volji spreminja set naravnih zakonov. Pa tudi ti, ki nam vladajo trenutno, so plod njegove volje, zato so v principu nespoznavni.
Toda, dejstvo je, da tudi najbolj religiozni znanstvenik hkrati s svojim klobukom in plaščem pred vstopom v laboratorij obesi na klin tudi svojo religioznost.
Kajti, če temu ne bi bilo tako, bi se uresničila tvoja napoved: "/... ne bi iskal vzrokov ter bi se zadovoljil z nedeterminiranostjo, /.../ saj bi človek verjel, da je to stvar naključja (beri: božje volje, dodajam jaz!). S čimer bi si zaprl vse poti za nadaljni razvoj. In brez domišljije in iskanja vzrokov, ne bi poznali relativnosti....In še marsičesa ne."