Roman napisal/-a:Rock napisal/-a:Doživljanje je pristno, neposredno - drugo je interpretacija.
ali je pristno doživljanje dostopno? Kaj je pristno doživljanje v primeru iluzije?
S tem sva prišla do 'drugega' nerešenega vprašanja, do tvarí (prvo: sprememba).
Doživljanje je znanje (v spektru: od jasnega do slutnje).
Je neposredno (neposrednost je zveza med 2 pojavoma ali pojmoma, kadar med njima ni vmesnega člena, mediusa, srednjaka). Neposredni učinek vzroka je tisti, ki izvira iz vzroka samega. (Spoznavamo neposredno in posredno.)
Spoznavamo (kot subjekti) predmet (objekt) spoznavanja. (Predmet spoznavanja je materialen ali formalen.)
Stik s predmetom spoznavanja nam mora nekaj posredovati: občutki, pojmi. A to oboje so naši doživljaji (so del nas samih). Mnogi navedeni predmeti pa so izven nas. To, kar jih zastopa, je vsebina pojmov in občutkov. Odnos med vsebino in takim predmetom je zamotan: je nerešljiv (ker imamo na voljo le navedeno vsebino, nikoli zunanjenega predmeta samega). O takem predmetu moremo imeti le začasne podmene. (V vsakdanjem življenju si ustvarjamo svoj svet s tem, da občutke objektiviramo [jih imamo za 'objektivno stvarnost'].)
Predmeti spoznanja so poleg zunanjih predmetov (tvarí) tudi predmeti kot veselje (čustvo) in rdeča barva (občutek). Zadnji dve vrsti predmetov spoznavamo neposredno. Toda veselja ne objektiviram (veselje je vsebina in objekt zavedanja), rdečo barvo pač (barva je vsebina in objekt zavestnega občutka; a barvo povrh tudi objektiviram). Vendar je le-ta objektivacija napačna (barva je le vsebina občutka, ne pa predmet spoznavanja sam [recimo valovanje]). Samo za barvo-občutek vem neposredno; na barvo-objekt kot morebitni zunanji vzrok, ki je različen od vsebine občutka, le sklepam.