Torej biopolitika. Mogoče je potrebno na začatku omeniti, v izogib nesporazumom, da pojem biopolitika ne cilja na genetski inžinering, nanotehnologije ali kaj takega. Razlog, da v tej temi sploh omenjam pojem biopolitika je sledeči, kar bom skušal prikazti z naslednjima citatoma:
"Moderno državo (po Francoski revoluciji) opredeljujemo kot ključni element svetovnega kapitalističnega Gospodarstva, zato ker njeno strukturno organizacijo (in reprodukcijo) naddoloča diskurz modernega Gospodarja - kapitlistični način proizvodnje. Ker pa se ta opira na institucijo moderne univerzalne objektivne znanosti, je jasno, zakaj šele z njunim sovpadanjem v biopolitiki pride do totaliziranja družbenega."
[ 1 ]
"Za koga znanost ve? Bom citiral:" Foucaultov odgovor poznamo. Prvič, znanje, ki ve, je potrebno za izvajanje oblasti, ki je prisotno na vsah družbenih ravneh. Drugič, znanje, ki ve, je potrebno za kontrolo vpeljave telesa v proizvodni aparat in prilagajanje ljudstva ekonomskim procesom. /.../ Zato ne preseneča, da je artikulacija vezi med znanostjo in oblastjo ključna točka preloma za konstitucijo biopolitike".[ 1 ]
Francoski filozof, Michel Foucault, je velik del svojega dela (razmišljanja) posvetil obdobju 18. in 19. stoletja. V temu obdobju prepozna začetek novega tipa oblasti, ki se razlikuje od tradicionalne monarhistične oblasti. V današnjih časih nam je popolnoma razumljivo, da je življenej najvišja, suverena vrednost, katera pride pod vprašaj samo v izjemnih situacijah (vojna, smrtna kazen). To pa ni bilo značilno za obdobje pred 18. stoletjem. Življenej kot tako ni bilo predmet zanimanja suverene oblasti. Nekaznovano ubijanje je bil največji odraz suverenove moči. "Pravica do življenja in smrti se izvaja zgolj na neuravnovešen način in vselej nastrani smrti. Suverena oblast učinkuje na življenje le od tistega trenutka dalje, ko lahko suveren ubija. Končno je pravica do ubijanja tista, ki dejansko vsebuje samo bistvo pravice do življenja in smrti: v trenutku, ko lahko suveren ubija, izvaja svojo pravico do življenja /.../ Gre za pravico usmrtiti ali pustiti živet, kar seveda uvaja očitno nesimetrijo" [ 2 ] Foucault meni, da je bila ena največjih transformacij političnega prava v 19. stoletju ravno, ne v nadomestitvi, teveč v dopolnitivi te stare pravice (usmrti ali pusti živeti) z drugo novo pravico, ki je ravno nasprotna pravica ali moč, in sicer moč "omogočati" življenje in "pustiti umreti. Mehanizmi te nove oblasti (reguliranje življenja, dresiranje posameznika) delujejo na dveh , med seboj dopolnujočih se ravneh. Discipliranje telesa (vojska, šola,...) in regulacija prebivalstva (demografija) sta dvojec okoli katerih se razvije organizacija oblasti nad življenjem. Foucault tako deli nov tip oblasti nad življenjem na discipinarni (anatomo-politični) in bipolitični (regulativni). Disciplinarni (izdelava podrejenih, izurjenih krotkih teles) del bom tu preskočil in se bom bolj osredotočil na regulativni del, torej biopolitiko.
Za kaj torej gre? "Gre za celoto procesov, kot so razmerje med rojstvi in smrtmi, stopnja reprodukcije, plodnost določene populacije itd. To so procesi rodnosti, smrtnosti in življenske dobe..." [ 2 ] Torej, ko govorimo o biopolitiki, govorimo o demografiji, statistiki, medicini, ukvarjenjem z problemi higiene, zdravlja in načina življenja, se pravi z instrumenti, ki omogočajo upravljanje s populacijo.
Na tej točki se bom ustavil, da omogočim vsem nam razmislek, kako se v instrumente, ki omogočajo upravljanje s populacijo, umešča znanost oziroma kakšno vlogo ima pri tem.
Viri:
[ 1 ] N. Janović, Razsežnosti spektakla,
[ 2 ] M. Foucault, Življenje in prakse svobode: izbrani spisi, Ljubljana ZRC SAZU, 2007
http://dk.fdv.uni-lj.si/diplomska/pdfs/jeric-irenej.pdf