kren napisal/-a:Jaz si to predstavljam ravno kot abstrahiranje - z raznimi besedami, ki pomenijo eno ali drugo stvar ("magnet", "doloceni pogoji", "tok", "vodnik",...) opisemo neko dejstvo, ki taksno kakrsno na sebi to dejstvo je, stoji povsem loceni od nasih stavkov, ki jo opisujejo - torej abstrahirajo za namene razlage. Mislim, da poljubno fizikalno dejstvo (kot npr. ta vodnik) v popolnoma objektivnem smislu (brez vmesavanja opazovalca) sploh ni opisljivo, ker medij (besede, risbe, enacbe,...) s cimer pojav opisujemo ze vnaprej definira vrsto pristopa k opisu in opis sploh. Mislim, da je vsako misljenje abstraktno (razen enega - zavedanja lastnega misljenja).
Aha, razumem: iz tega potem sledi, da je tudi najina debata (besede, ki jih uporabljava) abstrahiranje. S tem se do neke mere še strinjam. Pa opazovanje eksperimentov tudi: torej, če bi midva opazovala (izvajala) isti eksperiment (npr. se postaviva sredi LJ prvič ob 12:00 in drugič ob 24:00 ter v prvem primeru oba ugotoviva svetlobo, v drugem primeru pa mrak) in opazila iste efekte (pri tem pa si informacij ne bi izmenjala), bi bilo po tvoje tudi to abstrahiranje. S tem se pa ne morem strinjati. Ugotavljanje, da se naravni pojavi odvijajo, po mojem mnenju ni abstrahiranje. To so pač dejstva. Eno je opazovati pojave, drugo pa jih razlagati. Dober fizik mora biti zmožen in enega in drugega. Če je opazovanje slabo, potem je poskus abstrakcije še slabši.
No saj nisem mislil, da si jo kaksna veda lasti, samo da bi se skozi matematiko (ki ima intuitivno najbolj ocitno povezavo z logiko) dalo lepo videti povezavo fizike in logike. Mislim, da se logiko ne da razstaviti na koscke ali razlicne vrste logike, vsaka za svojo vedo (matematicna, ekonomska, zgodovinska,...). To bi namrec pomenilo, da imamo razlicne splosne nacine misljenja o stvareh, kar pa ni v skladu s tem kar si pod 'logiko' sploh mislimo - najsplosnejse principe misljenja. V splosnem namrec principi (ali forme) misljenja ostajajo enake. Npr. Aristotel je to razumel kot silogizme, Leibnitz je formuliral dve temeljni naceli: nacelo neprotislovnosti in nacelo zadostnega razloga, Hegel je brez predpostavk razvil logiko (oz. ta razvoj je logika), danes se (podobno kot si je zamislil Leibnitz) formulira nekaj temeljnih nacel. Nekaj 'nepogresljivih' je recimo nacelo identitete, protislovnosti, zadostnega razloga, nacelo logicne nujnosti itd.
Pa saj sem dejal, da je matematična logika zgolj podpodročje logike.
Seveda, najsplošnejši principi mišljenja so enaki, vendar je matematična logika stroga disciplina, ki je dokončno obliko dobila šele v 20 st.
V prvi polovici 20 st. namreč niso znali razrešiti nekaterih posebnih paradoksov (npr. Russellova antinomija), tako da so morali matematiki postaviti strogo aksiomatsko teorijo, ki je lahko osvetlila tudi takšne probleme.
Iz navedenega lahko sklepaš, da določenim zadevam dotedanja logika ni bila kos. In ravno to razliko sem želel izpostaviti. Sicer pa si razvoj (matematične) logike lahko prebereš v knjigah od N. Prijatelja (npr. Uvod v matematično logiko).
Mislim, da taka nacela (ce obstajajo) ne morejo biti utemeljena skozi kaksno vedo (ali fiziko, ali matematiko, ekonomijo,...) saj bi utemeljitev temeljila na svojih predpostavkah, iz cesar bi dobili le krozen argument (iz samega sebe za samega sebe). Ravno obratno - poljubna veda bi dala obcutek, da taka nacela misljenja obstajajo. Sicer pa s tem, da je argument krozen ni sicer nic narobe, le v njegovem razvoju potem ne moremo sklepati na karkoli drugega - razen ce bi morda zaceli z najsplosnejso formo, ki nicesar ne predpostavlja (t.j. z necim popolnoma nedolocenim - pod tem si ponavadi mislimo kar 'nic').
Saj nisem tega trdil. Sem pa ti v gornjih vrsticah že odgovoril, da tudi logika ni neka statična veda oz. področje, ki obstaja vekomaj, temveč področje, ki se (verjetno še) razvija. Vsaj v strogem matematičnem smislu se je izoblikovala šele v zadnjem stoletju. In kot sem že omenil, ne brez razloga.
Kaksna povezava pa je se lahko, ce ne (posredno ali neposredno) vzrocna? Ce na prvi pogled morda ne izgleda (npr. 'listi bukve so zelene barve') pa se o njej da brez vsebinske spremembe razmisljati kot o vzrocni povezavi ('ce je bukev, potem ima zelene liste').
Potemtakem bi se tudi 2. postulat posebne teorije relativnosti (izhaja iz Michelsonovega eksperimenta) glasil:
"Če je svetlobna hitrost, potem je enaka v vseh inercialnih opazovalnih sistemih".
To se mi zdi smešno. To je enako, kot da bi opazljivo dejstvo, da se avto premika, zapisal kot: "Če je avto, potem se giblje." Mislim, da ni potrebe po vsej sili v pojavih iskati vzročne zveze, če gre za kvalitativen opis v smislu njegovega opazovanega stanja.