Knez je napisal:
Dokazno breme česa? Jaz sem ti samo pojasnil, v čem jaz vidim razliko v definicijah pojma vera in vraževerje.
Kako "česa"?
Differentiae specificae med vero in vraževerjem vendar,
mirko! Izvolil si namreč napisati:
Vera ne vsebuje stvari, ki bi jih bilo mogoče z uporabo znanstvene metode opredeliti kot napačne ali pravilne. Te stvari vsebuje vraževerje.
Torej po tvoje med obema obstaja temeljna razlika, ne? Običaj je, da tisti, ki postavi neko trditev, to tudi dokaže, je tako?
Saj si celo prosil za pomoč:
Če bi te zanimala razlaga na konkretnem primeru, bo morda najbolje, če ga kot izhodišče podaš ti.
In sem ti ga podal…
Če misliš, da vera trdi, da rituali delujejo tako kot si ti predstavljaš, da bi morali, potem slabo poznaš vero. Vera pravi tole: če misliš, da lahko Boga za kaj prosiš, potem ga prosi. Ob tem ni tako nepomembno, da prosiš z molitvijo, ki vsebuje 'zgodi se tvoja volja'. Lahko prosiš sam doma brez kakršnihkoli materialnih rekvizitov ali pa med udeležbo na ritualu.
Počasi, počasi,
mirko, da ne bova omagala v galopu! Najprej - da ne bova zaradi dreves spregledala gozda – govoriva o
bistveni razliki med vero in vraževerjem. Ni nujno biti poznavalec vere, da bi vedel, "kako delujejo" recimo "procesije za dež, zvonjenje proti toči, polaganje rok na obolelega, izganjanje hudiča, ki je 'obsedel' človeka, škropljenje z nekakšno 'sveto vodico' z nameno ozdravitve, blagoslavljanje konj in drugih živali (zdaj celo motorjev, gasilskih avtomobilov in novih prostorov Ministrstva za notranje zadeve) za 'srečo' in podobni rituali. Tudi je irelevantnta oblika teh ritualov: pri nas hodijo v procesijah okoli cerkva, nosijo nekakšne podobice in zateglo 'pojejo'; Indijanci pač plešejo 'ples za dež'. Učinek je do pičice enak, kot ti dobro veš, ne glede na to, ali plešeš okoli ognja in tuliš v Luno, hodiš v procesiji, moliš v za to namenjeni zgradbi ali pa doma.
Če se bo namesto moje volje zgodila božja volja, bom pa morda dobil moč, da bom božjo voljo lažje prenašal.
Ja, tako kot tista o vinu in kmetu: če je letina dobra, bo rekel: Takega sem pridelal!, če pa bo zanič, bo rekel: Takega je bog dal! Tako lažje prenaša "božjo voljo", saj je gospod tam zgoraj pogosto slabe volje…
Tako imenovani naravni tok dogodkov je pogosto zaporedje tako imenovanih naključij (kdaj in kje pride do dežja, toče, spontano obolevanje, spontano ozdravljanje,... )
Ne vem, zakaj uporabljaš dodatek "tako imenovani"? Res obstajajo v naravnem toku dogodkov naključja (te smo v moderni znanosti potisnili na kvantno raven), ki pa so pogosto 'naključja' samo zaradi našega pomanjkljivega znanja in prešibke računalniške moči. "Kdaj in kje pride do dežja, toče" se bi danes dalo točno napovedati, če bi le imeli dovolj dobre algoritme (modele), podatke in zmogljive računalnike.
"Spontano obolevanje/ozdravljanje" pa je le eufemizem za opis dejstva, da še ne znamo razložiti do kraja določenih strahovito kompleksnih dogajanj v našem telesu. Ne gre pa seveda za nič nadnaravnega, v principu izven dosega znastvene razlage. Prepričan sem, da najini vnuki ne bodo uporabljali več tega eufemizma.
Pri tako imenovanih naključjih je v nekaterih zelo preprostih primerih tako, da z znanstveno metodo lahko predvidimo vse možne izide in celo pogostost posameznega izida. V tem smislu je nekatere oblike vraževerja zelo lahko prepoznati: naprimer tisočkrat vržeš kocko ob hkratnem izvajanju rituala za šestico. Vera za razliko od vraževerja nikakor ne trdi, da izvajanje rituala vpliva na pogostost šestice.
Seveda ne, saj se vera ne ukvarja s kockanjem (izjema je mariborska nadškofija!).
Trdi pa (kar je še bolj absurdno in neinteligentno), da izvajanje rituala, ki mu rečete 'molitev' ali 'priprošnja' vpliva na možnost, da tvoja 'duša' pride v neverjeten kraj, ki mu pravite 'nebesa', na ozdravitev, na srečen zakon, na uspešen izpit, na dobro letino, na …. na vse stvari.