Diskurz histerika (oziroma histeričarke) bi morda najhitreje opredelili kot nekakšen "ugovor vesti" - opozorilo (pogosto v obliki simptoma), da aparat
S1\(\rightarrow\)S2 ne izčrpa celote diskurza, da se ne izide brez preostanka in da je slep za lastno resnico. Diskurz histerije je diskurz subjekta (kot dejavnika), katerega revolt praviloma sloni na naslednji perspektivni zmoti ali iluziji, veliki zgodbi: S1 je potisnil $ pod pregrado, ga potlačil, utajil ter na tej utaji zgradil svoje gospostvo. Zmotna oziroma perspektivična iluzija je v tem, da oba člena dejansko nastopita hkrati oziroma da je sam $ (prav kot utelešenje inherentne zapreke označevalca) šele nasledek označevalne geste in ne enostavno nekaj, kar bi obstajalo že pred tem. Kot smo videli v prejšnjem postu, je izhodišče diskurza gospodarja prav nemožnosti, da bi karkoli subjektu podobnega dejansko poganjalo diskurzivno realnost. Prav ta nemožnost je tista, ki jo "razreši" postavitev označevalca-gospodarja na mesto dejavnika. Zdi se, da v diskurzu histerika ta nemožnost naenkrat postane nekaj mogočega, saj subjekt tu nastopa kot dejavnik. Toda dejansko gre za nekaj drugega: histerik se postavi na mesto "vzroka dejavnika", vzrok vzroka, gibala gibala, na mesto, ki naj bi poganjalo ne enostavno sveta okoli njega, temveč v prvi vrsti gospodarja kot S1 (ki naj nato nadalje vrši funkcijo pogona).
$\(\rightarrow\)S1
To je razlog, zakaj histerija lahko nastopa tudi v figuri, ki je kljub izhodiščnemu anatgonizmu konec koncev kompatibilna z gospodarjem in se lahko z njim lepo dopolnjuje. Histeričarka (ženskam tu pripada prvenstvo, čeprav to prvenstvo nikakor ni izključno) lahko na primer živi v simbiozi z gospodarjem, kolikor ji slednji priznava, da je ona (kot subjekt) pravzaprav realni vzvod njegove simbolne moči. Čeprav bo navznoter vztrajno problematizirala verodostojnost simbolnega, pa v omenjeni simbiozi (ki je seveda lahko izjemno konfliktna, a je vendarle nekaj, kar vztraja in traja) hočeš nočeš pristane na to, da zunanja simbolna moč in blišč predstavljata tudi njo samo, da je skratka v S1 izpostavljena tudi njena bit subjekta. Zato bo na primer skrajno občutljiva na to, če svet ne bo izkazoval primernega spoštovanja njenemu S1.
Toda bolj kot figura simbioze je histeričarka figura upora, revolta. Zgoraj smo rekli, da ta revolt izhaja iz določene perspektivne zmote, v kateri se subjekt kaže kot izvorna danost, ki jo označevalec prikrajša za njene pravice. Vendar pa ta zmota še ne pomeni, da histerik nima na neki drugi ravni prav oziroma da to, za česar pravice se tako goreče zavzema, ne obstaja.
Lahko bi rekli, da je histeričarka vselej agentka - ne protiobveščevalne, temveč protioznačevalne službe. Kaže izpostavlja, vseskozi opozarja na zev v simbolnem, v označevalnem redu, na to, da se operacija S1\(\rightarrow\)S2 nikoli ne izide brez preostanka in da hkrati vselej že predpostavlja in se opira na nekaj drugega. Iz tega pa izhaja ne le pomen subjekta v tem diskurzu, temveč prav tako pomen objekta kot presežka/manka v označevalni strukturi:
" V končni instanci histeričarka hoče, da vemo, kako govorici spodleti zajeti obseg tega, kar lahko ona, kot ženska, razkrije o užitku. Vendar histeričarki to ni najpomembneje: Pomembno ji je to, da drugi, ki se mu reče moški, ve, kako zelo dragocen objekt postane ona v tem kontekstu diskurza" (Lacan)
Gre seveda za pomen, ki izhaja prav iz tega, da govorici spodleti (neposredno) izreči užitek.
Hkrati bi za histerijo lahko rekli, da je naravnost tezni diskurz, vsekakor pa diskurz (in to po Lacanu edini), ki dejansko proizvaja vednost. Zato ne preseneča, da histerik praviloma nastopa s štirimi velikimi tezami (v vseh mogočih različicah), ki so:
- "Subjektu se dogaja krivica"
- "Gospodar je nekompetenten"
- "Označevalec se vselej izneveri resnici"
- "Zadovoljitev je vselej lažna".
Zato (in s tem prehajamo k drugi tezi), histerik rad poudarja, da je "cesar nag". Gospodar, ta spoštovani S1, ki ga vsi občudujejo in se mu klanjajo, je dejansko navaden bednik, ki nima pojma o ničemer in v nobenem primeru ne zasluži položaja in časti, ki ju je deležen. Ko histerik trdi, da gospodar sploh ne ve, kaj hoče, tega ne gre razumeti v smislu, v katerem to velja prav za histerično željo (da je namreč dvoumna oziroma protislovna, da hoče prav tisto, česar noče ali za kar trdi, da noče). Histerik trdi nekaj drugega: gospodar sploh ne ve, kaj natanko se okoli njega dogaja, drugi mu povedo, kaj "hoče" oziroma kaj bi bilo dobro hoteti, sam sploh nima (notranje) želje, njegova želja obstaja zgolj v zunanjosti (kot strukturno ločena od njega, z lastno avtonomijo), ne obstaja kot strast, temveč kot označevalec. V popularnem žargonu se tovrstno držo napadanja in spodbijanja "gospodarjev" rado označuje za "kastratorsko", še posebej, če se v njej ženska naslavlja na moškega. Kar priča o tem, kako daleč je lacanovski pojem kastracije od takšne rabe. V lacanovskih pojmih bi namreč morali reči natanko obratno: zgoraj opisani "napad" na gospodarja meri prav na to, da bi mu vzel njegov konstitutivni manko (njegovo "kastracijo). kaj je namreč ta proslula kastracija? Žižek v Organs Without Bodies ponudi naslednjo definicijo:
"Iz tradicionalnih ritualov investiture poznamo objekte, ki ne le "simbolizirajo" moč, temveč postavijo subjekta, ki jih pridobi, v položaj dejanskega izvrševanja moči ali oblasti - če kralj v rokah drži žezlo in nosi krono, bodo njegove besede vzete kot besede kralja. Takšne insignije so zunanje, niso del moje narave: nadenem si jih, nosim jih, da bi izvrševal oblast. Kot take me "kastrirajo": vpeljejo zev med to, kar neposredno sem, in funkcijo, ki jo opravljam, to se pravi, nikoli nisem v celoti na ravni svoje funkcije. To pomeni neslavna "simbolna kastracija": ne "kastracija kot simbolna, kot zgolj simbolno uprizorjena" (v smislu kot rečemo, da sem "simbolno kastriran", če sem za kaj prikrajšan), temveč kastracija, ki se pojavi s samim dejstvom, da sem ujet v simbolni red, da vzamem nase nek simbolni mandat - kastracija je sama zev med tem, kaj neposredno sem, in simbolnim mandatom, ki mi poveri avtoriteto; in natanko v tem smislu kastracija nikakor ni nasprotje moči/oblasti, temveč njen sinonim - je tisto, kar mi poveri moč/oblat"
Spotikanje histerika ob "kastracijo" gospodarja nosi v sebi temeljno dvoumnost (ki je hkrati dvoumnost histerične pozicije kot take): da je gospodar "kastriran" (da je zgolj navaden bednik), pravzaprav pomeni, da ni dovolj "kastriran, da vendarle (tudi) uživa in da prav ta užitek postavlja na laž njegovo simbolno moč. V osebi gospodarja histerik napada natanko tisto, kar od gospodarja obstaja ob označevalcu. Drugače rečeno, tarča napada na gospodarja je njegov presežni užitek, a. Ta je tisti, ki je odveč in ki ga ne bi smelo biti, oziroma, v drugi perspektivi, tista točka, kjer gospodar "uživa na račun" subjekta.
Že zgoraj smo omenili, da se histerik spotika tudi ob gospodarjevo vednost oziroma natančneje, njegovo nevednost: sam gospodar pravzaprav ničesar ne ve, temveč drugi (S2) vedo zanj. V tem aspektu lahko histerik dejansko zbudi gospodarjevo skrb in nezaupanje v S1, arbitrarno označevalno potezo kot izključni (in zadostni) dejavnik gospostva. Zaskrbi ga lahko, da stvari dejansko nima pod kontrolo, da se (vse bolj) vršijo mimo njega in navda ga želja, da bi si to kontrolo pridobil "nazaj". Tu se gospodar ujame v perspektivno iluzijo histerika: pozabi, da tovrstne kontrole sploh nikdar ni imel, da gibalo diskurza gospodarja nikoli ni bilo obvladovanje, nadzor in kontrola, temveč simbolna moč ene edinstvene poteze; ne totalna, vseobsegajoča moč ali kontrola, temveč neka singularna in povsem lokalna točka, ki prav kot taka deluje kot vzvod celotnega sistema. Ta skrb pripelje do tega, da se, če lahko tako rečemo, gospodar histerizira v univerzitetnika. To pomeni: histerizira se do te mere, da povzroči pomemben premik v diskurzu gospostva. Hkrati pa ne gre spregledati, kako sta obe omenjeni točki histerikove spotike dejansko strukturno povezani. Kaj je pravzaprav tisto, česar gospodar ne obvlada in kar uhaja njegovi vednosti. Nič drugega kot presežni užitek, ki ga poraja ta diskurz, a*. (kren to je bil odgovor na tvoje vprašanje, če sem te prej dobro razumel). Prav naslednjega naj bi novi, modernizirani gospodar obvladoval in ga imel pod nadzorom (S2\(\rightarrow\)a v diskurzu univerze).
Nadaljnja histerikova teza je: "Označevalec se vselej izneveri resnici." Obstaja neka precejšna afiniteta med diskurzom histerika in nezaupanjem v simbolno (v jezik) kot medij resnice, nezaupanjem, ki gre z roko v roki s tem, kar je A. Badiou posrečeno poimenoval "strast [do] realnega" Začenši z večnim histeričnim vprašanjem: "To mi govoriš, toda kaj pravzaprav hočeš?", prek spodbijanja simbolne moči kot neutemeljene v (subjektivni) resnici in razglašanja simbolnih ritualov za "prazne, do neposredne stave na resnico kot tisto realno, ki uhaja vsakemu simbolnemu. Dejansko je zanimivo vprašanje, zakaj histerik tako vztraja, da označevalec (oziroma simbolno) vselej izda resnico, se ji izneveri, udari mimo nje prav in zlasti v trenutku, ko jo izreka, formulira? Lahko bi rekli, da natanko zato, ker histerik resnico v celoti umešča v tisto Lacanovo polovico (resnice), ki je označevalec nikoli ne pokrije. Znana je Lacanova teza, da je resnica ne-vsa in da jo je mogoče izreči le na pol (tu je treba biti previden, ker to nima zveze z vprašanjem njene "subjektivnosti" ali objektivnosti").
Četrta velika histerikova teza zadeva vprašanje zadovoljitve: ta je vselej napačna, neustrezna- tj. nesorazmerna negativni velikosti, na kateri sloni vsak diskurz oziroma družbena vez. To ni tisto je moto histerika ob srečanju z zadovoljitvijo, kadar je že preventivno ne zavrne. Presežni užitek histerika praviloma nastopa v obliki manka: odrekanja, nezadovoljstva, izgube, žrtvovanja. Tisto česar histerik ne vidi (in kar je resnica njegovega diskurza), pa je, da je prav to odrekanje zanj oblika presežnega užitka, da se skratka "zadovoljuje z mankom". To je konec koncev a, presežni užitek, na mestu resnice v diskurzu histerika.
Ena najpomembnejših stvari, o katerih priča diskurz histerika, je potemtakem ta, da presežnega užitka ni mogoče eliminirati iz diskurza, pa naj se še tako trudimo; da "premalo" (negativna velikost temelja) vselej sreča "preveč", ki zadeve le še dodatno zaplete, da problem ni le izgubljeni, nemogoči užitek, temveč vsaj toliko tudi (presežni) užitek, ki se ga ne moremo znebiti, pa naj se še tako trudimo. Sanje histerika so na nek način v tem, da bi sistem deloval izključno opirajoč se na temeljno negativnost ali izgubo: tako bi bile stvari čiste, resnica pa bi neposredno sovpadla z realnim kot nemožnim. Toda diskurz se ne le opira na nemožno, temveč nemožno tudi proizvaja v obliki presežnega užitka, s katerim ne ve kaj početi. To smo videli že pri diskurzu gospodarja, prav tako- če ne še bolj - pa je očitno v diskurzu histerika, kjer presežni užitek na ravni izjavljanja spodbija subjektove izjave. Na primer tedaj, ko so tožbe o vsem, čemur smo se morali odreči in kar moramo prenašati, neposredni vir užitka.
V naslednjem postu bom opisal, kako je s tem v diskurzu univerze.
* Objekt mali a je, ker je pač objekt, neimenljiv, »če ga poskušam imenovati presežni užitek, to ni nič drugega kot stvar nomenklature« (Lacan, 1991: 177). Objekt mali a je tisto neimenljivo, nesimbolizabilno, tisto nekaj, kar vznikne na mestu izgube neposrednega ugodja, ki zaznamuje vsa govoreča bitja. Izguba tega neposrednega ugodja povzroči vznik funkcije izgubljenega objekta – ki je ravno objekt mali a, ki nudi presežni užitek, plus-de-juir, tj. nič več užitka kot neposrednega ugodja, zato pa nek presežni užitek, ki nastopi na mestu tega manka. Zato je njegovo izvorno mesto desno spodaj, tj. mesto izgube/produkta/presežka - v diskurzu histerika pa se, kot vidimo, znajde na mestu resnice.
Viri:
A. Zupančič, Štirje diskurzi v luči vprašanja presežnega užitka, Problemi 6-8/2003 letnik XLI, Društvo za teoretsko psihoanalizo, Ljubljana
http://dk.fdv.uni-lj.si/dela/Trkman-Silvia.PDF