problemi napisal/-a:Roman napisal/-a:V bistvu me sploh ne zanima, kaj eksistira za človeka, oziroma, kaj posameznik misli, da eksistira.
Ali naj to razumem, kot da je čas da prekinemo debato o tem?
No, (brez)plodnost takšnih debat je itak vprašljiva, ampak ne strinjam se, da se je treba omejiti na domet posameznikovega spoznanja, ali da je to sploh pametno.
Kaj pa mi lahko rečeš o tem pojavu, preden ga ne ubesediš oziroma spraviš v nek simbolni red, kateri bo razumljiv tudi drugim.
Kakšno zvezo ima to s pojavom? Pojav ni odvisen od ubesedovanja.
Trdim, da za človeka ne obstaja.
Kvantnih pojavov ne znamo dobro ubesediti ali celo razumeti. Torej ne obstajajo? Ko Lune ne gledaš, zate ne obstaja?
Verjetno boš odgovoril, da jo ne moremo z ničemer omejiti, da eksistira neodvisno od spoznaje.
Točno.
Kar se otrok tiče: šele z jezikom (vstopom v simbolni red) se rodi človek.
In kaj je pred tem? Kos mesa?
V kakšen koncept oziroma model ga je človek umestil je pa druga stvar. Za mene je sonce zvezda v našem osončju, za nekoga drugega je pa lahko pač dnevna luč na nebesnem oboku.
Ne razumeva se. To, kar je za nas res, ni nujno res. Ali pa zmoremo preseči omejitve naših individualnih spoznanj? Če je odgovor ne, potem ni mogoče nobeno učenje, kos mesa nikoli ne postane človek.
Verjetno se najini stališči niso toliko spremenili, da bi lahko rekla karkoli novega glede tega.
Ne vem. Si ti o svojem stališču povedal že vse?
problemi napisal/-a:Zunanji in notranji svet? O čemu je tu govora?
Točno o tem: Med svetom, v katerem sva oba, in svetom, v katerem si samo ti (ali samo jaz), je pač razlika.
agata napisal/-a:Kaj pa je to distanca? Ali je sploh možna?. Kaj je objektivnost? Kdo je tisti, ki določa mejo med objektivnim in subjektivnim?
Dobro vprašanje, kajpak. Mogoče odgovor ne bo tako dober, pa vseeno poskusimo. Ali je ideja o zunanjem, objektivnem svetu smiselna? Ali se res komu zdi možno, da si njegov um izmisli bolečino ravno tisti hip, ko si izmisli videnje stika med prstom in žerjavico, in to ravno takrat, ko si izmisli samodejno krčenje mišice, ki povzroči izmislek umika prsta? Ali se komu zdi res možno, da si videnje žerjavice izmisli istočasno tudi nekaj prisotnih ljudi? Ali se komu zdi res možno, da kažejo čuti (izmišljeni seveda) relativno obstojno sliko izmišljenega sveta okoli nas, medtem ko vemo, kako se predstave v umu meglene in neobstojne. Ali si res kdo laska, da si je na podlagi samo lastne genialne ustvarjalnosti ustvaril zase svet, v katerem se pojavljajo izmišljene osebe s svojo voljo?
In kaj je značilnost človeka: da se moti, da ga čuti varajo, da si strašno želi odgovorov na vprašanja, a pravega odgovora ni
Res je, čuti varajo, zato pa se nanje ni mogoče zanašati. Kljub varljivim čutom je vendarle mogoče s sicer le rahlo manj varljivim razumom stopiti iz omejujoče subjektivnosti. Rezultat je seveda še vedno omejen, spoznanja relativna, ampak dokler teorije dajejo dobre napovedi, ni s tem še nič narobe.
saj bi ga lahko dalo le popolno in absolutno bitje.
In bi ga samo tako bitje tudi razumelo.
Takoj, ko poskušamo definirati objektivnost smo že subjektivni, saj definicijo podaja subjekt in ne objekt sam.
Ampak s tem nisi povedala vsega.
Če se zavedamo omejitev našega lastnega uma, in si priznamo, da smo v bistvu večni nevedneži, in sprejmemo to našo pomankljivost z nasmeškom na obrazu, potem nam bo lažje.
Ampak s tem se odrekamo tudi tistim spoznanjem, ki so uporabna in nam ponujajo razumevanje. Taka skromnost ni dobra.
Želja po dokončni resnici je želja nasilja in želja prevladati nad drugim, ki te resnice še ni spregledal.
Z željo po spoznanju dokončne resnice ni nič narobe, nasilje se začne potem, ko kdo misli, da je to resnico že spoznal. Vprašanje pa je, kako v tem kontekstu razumeti spoznanje o naših omejitvah...