Delovanje zavor ABS

Tehnika. Kako deluje...? Zakaj ne moremo narediti...?
accom
Prispevkov: 1
Pridružen: 9.11.2006 8:45

Odgovor Napisal/-a accom »

Sicer vse lepo in prav, ampak se mi zdi, da sem zasledil par zavajajočih informacij, pa bom podal svoje laično mnenje.

Trdim da:

- ABS v praksi morda res skrajšuje zavorno pot neveščim voznikom.
- je ABS zelo dobrodošel v ekstremnih razmerah, ko voznik ne obvlada situacije (npr., ko je leva polovica koles na podlagi z drugačnim količnikom trenja kot desna)
- izkušen voznik oziroma nekdo, ki pozna svoj avto in "svoj teren" lahko hitreje in varneje ustavlja brez ABSa v konstantnih pogojih (to dokazujejo testi z avti, ki so jim izklopili ABS)
- tudi v snegu ali hudem nalivu (aquaplaning) je ABS zelo dobrodošel (razen mogoče za Collina McRea-a)

Načeloma pa - če hočete voziti varno: v dobrih pogojih (suha cesta) zavirajte do meje, kjer se vklopi ABS (česar se je težko naučiti, še težje pa izvesti v kritični situaciji), na snegu pa le zavirajte "na polno".

Roman
Prispevkov: 6600
Pridružen: 21.10.2003 8:03

Odgovor Napisal/-a Roman »

Nimam abs, sem pa ugotovil, da je skrajno težko zadeti tisto mejo, do katere je zaviranje učinkovito, od tam naprej pa kolesa drsijo. Parkrat sem se rešil iz nevarnosti tako, da sem "simuliral" abs, torej da sem izmenično zaviral in popuščal. Mislim, da bi mi takrat abs zelo prav prišel.

Uporabniški avatar
shrink
Prispevkov: 14610
Pridružen: 4.9.2004 18:45

Odgovor Napisal/-a shrink »

accom napisal/-a:Sicer vse lepo in prav, ampak se mi zdi, da sem zasledil par zavajajočih informacij, pa bom podal svoje laično mnenje.
Informacije, ki sem jih podal, je možno najti v strokovnih člankih, zato ne vidim, kako bi bile lahko zavajajoče. Vkolikor bi te članki zanimali, me kontaktiraj preko zasebnih sporočil, in ti jih pošljem.
Trdim da:
So tudi tvoje izjave strokovno podprte? Zelo me namreč zanima od kod jih črpaš...
- ABS v praksi morda res skrajšuje zavorno pot neveščim voznikom.
Kako pa to, da so bili dirkalniki v F1 opremljeni z ABS, dokler ga FIA leta 1990 ni prepovedala (ne zaradi varnosti, ampak zato, da bi piloti spet kazali svoje znanje pri zaviranju)?
- je ABS zelo dobrodošel v ekstremnih razmerah, ko voznik ne obvlada situacije (npr., ko je leva polovica koles na podlagi z drugačnim količnikom trenja kot desna)
Redki so vozniki, ki v esktremnih razmerah "obvladajo situacijo". ABS služi predvsem zato, da je vozniku pri ekstremnem zaviranju še vedno omogočena vodljivost nad vozilom, katera pri vozilih s klasičnimi zavorami (pri ekstremnem zaviranju) ni omogočena. Krajša zavorna pot je v tem smislu manj pomemben vidik, je pa vsekakor lahko odločilen, npr. ko zaviraš pred prehodom za pešce in tistih 13% več (glej enega od prejšnjih postov, v katerem sem navedel link na tabele z izmerjenimi koeficienti trenja), ki jih lahko iztisneš od fizike, pomeni, da pešca ne boš povozil.

Mimogrede: V svojih postih sem bil orientiran zgolj na zmanjševanje zavorne poti pri ABS, ker je bralko Kvarkadabre zanimal zgolj ta vidik.
- izkušen voznik oziroma nekdo, ki pozna svoj avto in "svoj teren" lahko hitreje in varneje ustavlja brez ABSa v konstantnih pogojih (to dokazujejo testi z avti, ki so jim izklopili ABS)
To pa težko verjamem. Lahko priskrbiš vire teh testov?
- tudi v snegu ali hudem nalivu (aquaplaning) je ABS zelo dobrodošel (razen mogoče za Collina McRea-a)
To pa niti približno ne drži. Kritiki sistema ABS ravno take razmere (sneg, led, aquaplanning) navajajo kot tiste, pri katerih ABS sploh ne pomaga. Še več: Ob določenih pogojih (sicer redkih) ABS celo podaljšuje zavorno pot. Zato morajo vozniki, ki imajo vozila opremljena z ABS (in katerega se ne da izključiti), ob takšnih pogojih biti pazljivi ravno tako kot vozniki z vozili brez ABS: izogibati se morajo ekstremnemu zaviranju oz. intenzivnemu pritiskanju na zavorni pedal.
Načeloma pa - če hočete voziti varno: v dobrih pogojih (suha cesta) zavirajte do meje, kjer se vklopi ABS (česar se je težko naučiti, še težje pa izvesti v kritični situaciji), na snegu pa le zavirajte "na polno".
To so zelo slabi nasveti za voznike. Še posebej ta, da se lahko na snegu z ABS zavira na polno (to je namreč v nasprotju z vsemi strokovnimi in nestrokovnimi viri, ki sem jih do sedaj imel v rokah).
Zadnjič spremenil shrink, dne 9.11.2006 13:52, skupaj popravljeno 1 krat.

Uporabniški avatar
shrink
Prispevkov: 14610
Pridružen: 4.9.2004 18:45

Odgovor Napisal/-a shrink »

rebro napisal/-a:Shrink, tole o ABS si pa zelo strokovno razložil. Me zanima od kje vse to veš? In ali imaš tudi to razlago podprto z kakšno slikco, ker prav to potrebujem-slikco in razlago. Al pa če kdo ve kje kej dobit o delovanju ABS. Mislm zelo podrobno.
Profesionalno delujem (med drugim) tudi na področju dinamike vozil.

Glede delovanja ABS ti lahko pošljem kakšen članek (iz zbirke SAE). Kontaktiraj me preko zasebnih sporočil.
Aja pa še eno vprašanje. A ma kdo idejo, kje naj dobim informacije o delovanju 4x4 pogonov (quattro, 4motion, syncro in splošno)?
Nekaj imam o tem (splošno o 4x4 pogonu) v knjigah, vendar žal ne v elektronski obliki. Splošne informacije lahko dobiš v specializiranih avtomobilističnih revijah, podrobne informacije pa v strokovni literaturi. Glede zadnjega mislim, da so kar dobro založeni v Centralni tehnični knjižnici (CTK) v LJ.

genion
Prispevkov: 247
Pridružen: 13.4.2003 17:25
Kraj: Celje

Odgovor Napisal/-a genion »

Porsche carrera GT je postavil novi rekord v zaviranju. Če so moje informacije točne. Poleg dobrih keramičnih zavornih diskov uporablja pri zaviranju tudi ABS.

rebro
Prispevkov: 14
Pridružen: 8.11.2006 19:34

Odgovor Napisal/-a rebro »

Kaj pravte ali ima ABS, ESP in ASR vpliv na štirikolesni pogon, oziroma a se avto kej drgač obnaša če ma 4x4 pogon in vse te pripomočke?

Uporabniški avatar
shrink
Prispevkov: 14610
Pridružen: 4.9.2004 18:45

Odgovor Napisal/-a shrink »

rebro napisal/-a:Kaj pravte ali ima ABS, ESP in ASR vpliv na štirikolesni pogon, oziroma a se avto kej drgač obnaša če ma 4x4 pogon in vse te pripomočke?
Ti sistemi imajo na 4WD vsekakor določen vpliv, saj ima njihova implementacija za cilj boljšo kontrolo nad obnašanjem vozila in to ne glede na vrsto pogona.

Iz same implementacije sistema ESP pri 4WD (kar je tudi razvidno iz članka: http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/pdf/nrd-01 ... 0471-O.pdf, katerega sem ti pred časom poslal), je možno razbrati, da so taki sistemi bolje izkoriščeni in posledično več nudijo pri takšnem načinu pogona.

BTW: Dandanes ima praktično že vsak SUV ali terenec ESP, saj je bilo dokazano, da ta sistem zelo uspešno preprečuje prevrnitev, ki je zelo pogost tip nesreče pri takih vozilih (seveda zaradi večje višine težišča).

Še povezava na stran, na kateri je res možno najti koncentrat informacij v zvezi z avtomobilsko tehniko:

http://www.autozine.org/technical_schoo ... index.html.

rebro
Prispevkov: 14
Pridružen: 8.11.2006 19:34

Odgovor Napisal/-a rebro »

Najlepša hvala.

rebro
Prispevkov: 14
Pridružen: 8.11.2006 19:34

Odgovor Napisal/-a rebro »

živjo,
najprej vsem želim lepe praznike in SREČNO NOVO LETO 2007!

No zdej bi pa rabu še mal tvoje pomoči Shrink. Zanima me kaj pomenijo izrazi:
-drivetrain
-driveline
-hub
-shaft (pomojem je to os)
-dog clutch

No , to je zaenkrat vse.

hvala

happy
Prispevkov: 2
Pridružen: 16.12.2006 18:39

Odgovor Napisal/-a happy »

Zna kdo obrazložiti zakaj je koeficient lepenja večji od koeficienta trenja?

Uporabniški avatar
shrink
Prispevkov: 14610
Pridružen: 4.9.2004 18:45

Odgovor Napisal/-a shrink »

rebro napisal/-a: No zdej bi pa rabu še mal tvoje pomoči Shrink. Zanima me kaj pomenijo izrazi:
-drivetrain
-driveline
-hub
-shaft (pomojem je to os)
-dog clutch
drivetrain, tudi: ‘powertrain’= pogonski sklop
driveline = prenos moči, tudi: ‘transmisija’ (sklop elementov, ki služi za prenos moči iz pogonskega agregata - motorja na kolesa)
hub = pesto
shaft = gred (lahko pomeni tudi os, vendar se ponavadi zanjo uporablja ‘axle’)
dog clutch = parkljasta sklopka (nem. Klauenkupplung)

Priporočam, da še pogledaš v slovar (ga praktično dobiš v vsaki knjižnici):

Trenc, Ferdinand: Trojezični slovar avtomobilizma: angleško-nemško-slovenski.

V njem najdeš večino terminov iz področja avtomobilizma oz. avtomobilske tehnike. Ga nimam pri roki, zato ga nisem uporabil pri prevajanju gornjih besed in je možno, da v njem obstajajo bolj primerni prevodi (predvsem za prvi dve besedi, za kateri je možno najti različne definicije oz. pomene - nekje sem zasledil, da ju je možno jemati kot sopomenki; ostale so tako in tako standardni elementi in ne more biti dvoma glede pomena).
happy napisal/-a:Zna kdo obrazložiti zakaj je koeficient lepenja večji od koeficienta trenja?
Pri majhnih relativnih hitrostih med stičnima površinama pridejo največ do izraza adhezijski efekti, t.j. adhezijske sile, ki se pojavijo zaradi molekularnega privlaka. Z večanjem hitrosti se doprinos adhezijskih sil zmanjšuje (molekularni privlak postane zanemarljiv), zato se sila trenja in s tem koeficient zmanjša. Takrat so zgolj prisotni mehanski in viskoelastični efekti oz. sile povezane z njimi.

rebro
Prispevkov: 14
Pridružen: 8.11.2006 19:34

Odgovor Napisal/-a rebro »

Živjo vsem skupi.
Mogoče vprašanje ne paše v to temo, ampak vsen?

Vozila na 4wd so poremljena z 2 diferencialoma na vsaki osi, in pa sredinskim diferencialom, ali Haldex sklopko, ali viskozno...
Kaj pa vozila na 2wd? Ali imajo diferencial samo na pogonski osi, al na obeh? PAč fora je da ko gre avto v ovinek rabjo zunanja kolesa večjo hitrost, kot notranja ker morjo prevozt večjo pot.
hvala

Uporabniški avatar
Majstor
Prispevkov: 87
Pridružen: 22.3.2004 19:03
Kraj: near the white kiosk
Kontakt:

Odgovor Napisal/-a Majstor »

rebro napisal/-a:Živjo vsem skupi.
Mogoče vprašanje ne paše v to temo, ampak vsen?

Vozila na 4wd so poremljena z 2 diferencialoma na vsaki osi, in pa sredinskim diferencialom, ali Haldex sklopko, ali viskozno...
Kaj pa vozila na 2wd? Ali imajo diferencial samo na pogonski osi, al na obeh? PAč fora je da ko gre avto v ovinek rabjo zunanja kolesa večjo hitrost, kot notranja ker morjo prevozt večjo pot.
hvala
two wheel drive im a samo en diferencial na pogonskih kolesih, na nepogonshi kolesih pa kolesa NISTA pritrjena na os, kolesi se vrtita zase, tako se lahko v ovinku vrtitia z različnimi hitrostmi.

lp

rebro
Prispevkov: 14
Pridružen: 8.11.2006 19:34

Odgovor Napisal/-a rebro »

Živjo,

a mogoče kdo ve kaj je CAN sistem, ki se uporablja tudi v HALDEX sklopki?

hvala

rebro
Prispevkov: 14
Pridružen: 8.11.2006 19:34

Odgovor Napisal/-a rebro »

še eno vprašanje:

Kaj nej bi pomenil, da je hidravlična pumpa "driven by the slip between the
- axles/wheels."

Da je gnan z "zdrsom " med gredjo in kolesmo??

Kako bi to prevedu?

Odgovori