Mi lahko v kratkih in jasnih stavkih razlozite kaj je to motorni navor (avtomobilski), kako ga racunamo/dolocimo, v kaksni povezavi je z motorno mocjo in zakaj je navor pomemben?
LP, Brzi
Navor?
navor
Nekaj o navoru lahko izveš v decembrski Avtomoto reviji. Navor je "vektorski produkt" sile in ročice ?! To pomeni, da je v neki prestavi pri večjem navoru tudi večja sila na kolesih. To pa pomeni večji pospešek avtomobila. Se pa navor spreminja v odvisnosti od vrtljajev motorja.
Moč in navor sta povezana z obrati. Moč=obrati*navor.
Moč in navor sta povezana z obrati. Moč=obrati*navor.
Re: navor
Kadar gre za avtomobilsko aplikacijo, je bolje zadevo analizirati z drugega zornega kota. V omenjeni reviji (in časopisnih prilogah) zelo poveličujejo vlogo navora. Včasih se mi zdi prav smešno, ko primerjajo absolutne številke v Nm na gredi pri dieselskih motorjih z bencinskimi. Priporočam, da prebereš naslednji prispevek:pipo napisal/-a:Nekaj o navoru lahko izveš v decembrski Avtomoto reviji. Navor je "vektorski produkt" sile in ročice ?! To pomeni, da je v neki prestavi pri večjem navoru tudi večja sila na kolesih. To pa pomeni večji pospešek avtomobila. Se pa navor spreminja v odvisnosti od vrtljajev motorja.
Moč in navor sta povezana z obrati. Moč=obrati*navor.
http://personal.riverusers.com/~yawpower/tqvshp.html
Lp
navor in menjalnik
Navor z menjanikom nima nobene veze. Navor je izključno lastnost vsakega rotacijskega motorja.
Bri batnih motorjih si navor najlažje predstavljaš kot "silo" s katero bat vrti motorno gred(ojnica je od središča gredi oddaljena za neko razdaljo-to je ročica). Ta sila je seveda odvisna od obratov motorja. Želja je, da je navor čimbolj konstantenv v čim večjem območju vrtljajev.
Pa še to elektromotorji imajo največji navor pri nič obratih.
Bri batnih motorjih si navor najlažje predstavljaš kot "silo" s katero bat vrti motorno gred(ojnica je od središča gredi oddaljena za neko razdaljo-to je ročica). Ta sila je seveda odvisna od obratov motorja. Želja je, da je navor čimbolj konstantenv v čim večjem območju vrtljajev.
Pa še to elektromotorji imajo največji navor pri nič obratih.
Avtomobilski navor je neka upornost motorja, ki povzroči dobro ali slabo prenašanje upora. Npr dizelski motor je znatno močnejši od bencinskega zato se ga uporablja 98% tovornih vozil.Navor je zelo pomemben pri pospeških in zahtevnih vzponih (pri vozilih) ker če moor ne bi imel dovolj navora bi izgubil obrate in enostavno "crknil".
Boste morali vsi malo osvežiti srednješolsko fiziko. Navor je res vektorski produkt ročice in sile:
\(\vec{M} = \vec{r} \times \vec{F}\),
vendar vsi pozabljate dejstvo, da je navor "vzrok" za enakomerno pospešeno vrtenje, tako kot je sila "vzrok" za enakomerno pospešeno translacijo (premo gibanje) teles. II. Newtonov zakon za rotacijo se glasi:
\(M = J \alpha\),
kjer je \(J\) vztrajnostni moment telesa [\(\rm{kg m^2}\)] in \(\alpha\) kotni pospešek [\(\rm{s^{-2}}\)].
To velja tudi za avtomobile. Če govorimo o navoru avtomobila, potem mislimo tisto fizikalno količino, ki "sili" glavno motorno gred v rotacijo. Gred se rotaciji upira s svojim vztrajnostnim momentom \(J\), ki je za valj (gred) enak:
\(J = \frac{1}{2} m r^2\).
Kar se tiče povezave moči in navora pa:
Moč je definirana kot odvod dela po času
\(P = \frac{\rm{d}A}{\rm{d}t}\).
Pri konstantnem navoru velja: \(\rm{d}A = M \rm{d} \varphi\),
kjer je \(\varphi\) kot (zasuk).
Dobimo:
\(P = \frac{\rm{d}A}{\rm{d}t} = M \frac{\rm{d} \varphi}{\rm{d}t} = M \omega\).
Torej: Moč = navor * kotna hitrost
in NE kot je nekdo napisal Moč = obrati * navor.
"Obrati" pri motorju so namreč podani z vrtilno frekvenco \(n\) [\(\rm{min}^{-1}\)], kotna hitrost \(\omega\) pa je v povezavi s frekvenco na sledeči način:
\(\omega = 2 \pi \nu\),
kjer je \(\nu\) vrtilna frekvenca [\(\rm{s^{-1}}\)].
\(\vec{M} = \vec{r} \times \vec{F}\),
vendar vsi pozabljate dejstvo, da je navor "vzrok" za enakomerno pospešeno vrtenje, tako kot je sila "vzrok" za enakomerno pospešeno translacijo (premo gibanje) teles. II. Newtonov zakon za rotacijo se glasi:
\(M = J \alpha\),
kjer je \(J\) vztrajnostni moment telesa [\(\rm{kg m^2}\)] in \(\alpha\) kotni pospešek [\(\rm{s^{-2}}\)].
To velja tudi za avtomobile. Če govorimo o navoru avtomobila, potem mislimo tisto fizikalno količino, ki "sili" glavno motorno gred v rotacijo. Gred se rotaciji upira s svojim vztrajnostnim momentom \(J\), ki je za valj (gred) enak:
\(J = \frac{1}{2} m r^2\).
Kar se tiče povezave moči in navora pa:
Moč je definirana kot odvod dela po času
\(P = \frac{\rm{d}A}{\rm{d}t}\).
Pri konstantnem navoru velja: \(\rm{d}A = M \rm{d} \varphi\),
kjer je \(\varphi\) kot (zasuk).
Dobimo:
\(P = \frac{\rm{d}A}{\rm{d}t} = M \frac{\rm{d} \varphi}{\rm{d}t} = M \omega\).
Torej: Moč = navor * kotna hitrost
in NE kot je nekdo napisal Moč = obrati * navor.
"Obrati" pri motorju so namreč podani z vrtilno frekvenco \(n\) [\(\rm{min}^{-1}\)], kotna hitrost \(\omega\) pa je v povezavi s frekvenco na sledeči način:
\(\omega = 2 \pi \nu\),
kjer je \(\nu\) vrtilna frekvenca [\(\rm{s^{-1}}\)].