Skušal bom na to odgovoriti. Kratica ABS je akronim za Anti-Lock Braking System, ki dobesedno pomeni zavorni sistem za preprečevanje zaklepanja (beri: blokade) koles med procesom zaviranja. Zakaj je sedaj pomembno, da se kolesa med zaviranjem vrtijo? Oglejmo si ta fenomen na kladi, ki jo želimo spraviti v gibanje. Opazimo, da je sila, ki je potrebna, da spravimo klado v gibanje na začetku, večja kot tista, ko je klada že v gibanju. Na začetku je namreč prisotna sila lepenja, ki je večja od sile trenja med gibanjem. Lepenju pravijo v tehniških vodah oprijemno ali statično trenje, med tem ko samemu trenju drsno ali dinamično trenje.Delovanje zavor ABS. Vem, da naj bi protiblokirni sistem omogočal krajšo zavorno pot predvsem pa kontrolo nad volanom. Tudi z delovanjme zavor ABS sem seznanjena. Ne znam si pa fizikalno utemeljiti, zakaj je zavorna pot, ko kolesa blokirajo in avto drsi daljša, kot pa če se kolesa še vedno vrtijo. Mislim, da mora biti povezano s trenjem in seveda s pretvarjanjem energije, ne vem pa kako. (28.3.2001)
Tako si lahko predstavljamo, da pri ABS-u kolesa s tem, ko se ne nehajo vrteti, neprestano"grabijo" cestišče in tako nastopi lepenje, medtem ko pri klasičnem zavornem sistemu, pri kateremu so kolesa blokirana, zgolj nastopa trenje.
Zakaj je sedaj pri ABS-u zavorna pot krajša? Vzemimo, da imamo vozilo, ki vozi s konstantno hitrostjo v. V danem trenutku ima zato kinetično energijo 1/2*m*v^2. Če se hoče vozilo ustaviti, mora nanj delovati neka zunanja sila, ki vozila zavira. Po zakonu o ohranitvi energije se kin. energija pretvori v delo te sile (produkt sile in poti - zavorne razdalje):
1/2*m*v^2= F*s.
Za ABS velja:
1/2*m*v^2= FL*sL,
kjer je FL lepenje in sL zavorna pot v primeru ABS-a.
Za klasični zavorni sistem velja:
1/2*m*v^2= FT*sT,
kjer je FT trenje in sT zavorna pot v primeru klasike.
Ker je FL > FT sledi, da je sL < sT. Torej je pri ABS-u zavorna pot krajša.
Če smo čisto natančni, potem moramo omeniti, da je v bistvu koeficient lepenja kL večji od koeficient trenja kT. Med koeficientom in silo, pa je zveza sledeča:
FL=kL*N
oz.
FT=kT*N,
kjer je N normalna sila (normalna reakcija podlage), ki je za vodoravno podlago enaka N=m*g. Tu je m masa telesa oz. vozila. Toliko o tem.