Najlažje je to razumeti z analogijo: telo je kot zelo kompliciran avto, mi večna duhovna duša pa smo voznik tega avta. Telo potrebuje gorivo/hrano, avto pa bencin. Telo potrebuje kisik, avto tudi. Obstajata pa dve razliki: avto lahko popolnoma ugasneš - poraba goriva je 0, medtem ko telesa ne moreš popolnoma ugasniti (dokler je živo, diha in bije srce...), poraba energije ni 0. Druga razlika pa je, da ko šofer izstopi iz avta, to vidimo, ko pa duša izstopi iz grobega telesa, pa tega ne moremo videti z grobimi očmi. Če je šofer v avtu, potem avto teče (motor deluje) reagira na zunanje dražljaje in situacije (simptomi zavesti). Smrt pomeni dokončna in popolna izključitev telesa. Ko pa smo v globokem spanju, smo v drugem stanju zavesti in se ničesar ne zavedamo, vendar možgani niso izklopljeni ampak še vedno delujejo, a zavesti ni. Ker se enačimo z materialnim telesom in smo tako navajeni nanj, smo kot voznik, ki je pozabil, da lahko hodi tudi brez avta (telesa). Podobno kot oseba, ki stalno uporablja kalkulator in ne zna več računati brez, tako tudi mi ne znamo več razmišljati brez uporabe možganov. Ker pa se možgani podobno kot kalkulator oz. računalnik pri izklopu/vklopu resetira, se možganom tudi pri prehodu iz enega stanja zavesti v drugega izbriše spomin. Podobno je z nezavestjo, ki je zgolj drugo stanje zavesti. Nezavest je kot preskok avta iz delovanja v prazni tek, s tem, da praktično popolnoma izgubimo nadzor nad avtom in tudi vsa okna-poti komunikacije noter navzven-se zaprejo. Kot bi bili v temni zvočno izolirani sobi brez oken. Zakaj se potem od tega nič ne spomnimo? Ker, prvič: ne moremo zaznavati okolice. Drugič: pri prehodu iz enega stanja zavesti v drugega se spomin v možganih izgubi. Dokaz zato so sanje: ko sanjamo, um in možgani še vedno delujeta, vendar se ne spominjamo vedno, kar smo sanjali, ker se spomin v možganih zbriše. Znanstveno pa je dokazano, da VSI VSAKIČ MED SPANJEM SANJAMO. Torej argument - da se nič ne spomnimo, ker so bili možgani izklučeni in zato ni bilo zavesti, ne vzdrži. Trditev, da zavest ne more obstajati ločeno od telesa in možganov, je otročja. Ker pa se že dolgo poslužujemo možganov za razmišljanje in se zmotno enačimo s telesom, smo kot voznik, ki ni več zmožen hoditi. Ali pa kot človek, ki že od malega uporablja kalkulator za računanje, zato misli, da se brez njega sploh ne da računati. Ravno temu je namenjena joga: ko človek pride z vajo v samadhi (jogijski trans), ne zaznava več dražljajev iz zunanjega sveta prek čutov in tudi um se umiri, zato ne razmišlja več (z umom), vendar še vedno obstaja! Rek: mislim, torej sem! ne drži več in temu stanju se reče samospoznanje. Oseba praktično izkuša dejstvo, da je še vedno pri polni zavesti, čeprav sta telo in um izključena, zato praktično izkuša zavest ločeno od telesa. Ker zavest obstaja ločeno od telesa, sem jaz duša in ne telo.mriz napisal/-a:Če bi držala teza o transcendentalnosti duše, bi 'večna duša, ki telesu daje zavest', svoje izkušanje nemoteno nadaljevala kot doživljanje nezavesti fizičnega telesa (ali pa bi svoje doživljanje presesila nekam v transcendentalnost. To pa se ne zgodi, saj se zavest duše (začasno) zaustavi skupaj s telesom. Bistveno vprašanje je torej, kam se v takih primerih skrije zavedanje večne transcendentalne duše pred samim seboj?
Those who are seers of the truth have concluded that of the nonexistent [the material body] there is no endurance and of the eternal [the soul] there is no change. This they have concluded by studying the nature of both.
PURPORT:
There is no endurance of the changing body. That the body is changing every moment by the actions and reactions of the different cells is admitted by modern medical science; and thus growth and old age are taking place in the body. But the spirit soul exists permanently, remaining the same despite all changes of the body and the mind. That is the difference between matter and spirit. By nature, the body is ever changing, and the soul is eternal. This conclusion is established by all classes of seers of the truth, both impersonalist and personalist. In the Viṣṇu Purāṇa (2.12.38) it is stated that Viṣṇu and His abodes all have self-illuminated spiritual existence (jyotīḿṣi viṣṇur bhuvanāni viṣṇuḥ). The words existent and nonexistent refer only to spirit and matter. That is the version of all seers of truth.
This is the beginning of the instruction by the Lord to the living entities who are bewildered by the influence of ignorance. Removal of ignorance involves the reestablishment of the eternal relationship between the worshiper and the worshipable and the consequent understanding of the difference between the part-and-parcel living entities and the Supreme Personality of Godhead. One can understand the nature of the Supreme by thorough study of oneself, the difference between oneself and the Supreme being understood as the relationship between the part and the whole. In the Vedānta-sūtras, as well as in the Śrīmad-Bhāgavatam, the Supreme has been accepted as the origin of all emanations. Such emanations are experienced by superior and inferior natural sequences. The living entities belong to the superior nature, as it will be revealed in the Seventh Chapter. Although there is no difference between the energy and the energetic, the energetic is accepted as the Supreme, and energy or nature is accepted as the subordinate. The living entities, therefore, are always subordinate to the Supreme Lord, as in the case of the master and the servant, or the teacher and the taught. Such clear knowledge is impossible to understand under the spell of ignorance, and to drive away such ignorance the Lord teaches the Bhagavad-gītā for the enlightenment of all living entities for all time. http://vedabase.net/bg/2/16/en