Roman napisal/-a: ↑28.12.2024 13:44
bargo napisal/-a: ↑25.12.2024 1:58
Roman, sedaj pa si me razočaral!
Sem vedel, da te bom. Temu se ni mogoče izogniti.
Vsekakor, ker pač notranji modeli niso skladni vendar v tem primeru ni tako.
Roman napisal/-a:
Sem mislil, da ločiš sliko pipe od pipe in sedaj nisem več prepričan.
Jaz zate že dolgo vem, da ne razlikuješ. Res pa slika in pipa v najinem primeru nista čisto ustrezna, saj sta oba konkretna, slika je konkretna, pipa tudi. Ustrezna je samo v tem smislu, da je slika slika nečesa, pomen, pojem, abstraktno pa je vedno pomen, pojem, abstraktno nečesa.
To je zame
trivialno, kot sem že dejal in zato sem davnega leta nalepil "sliko kladiva", kar je bila celo reklama zavarovalnice! Poanta je bila "monkey see, monkey do".
Roman napisal/-a:
V najini debati o abstraktnem in konkretnem podaš zapis in ta zapis interpretiraš/predlagaš kot konkretno definicijo, kar vse skupaj ni nič drugega kot model!
Vrtiva se okoli ene in iste kaše. Definicija je seveda vedno abstraktna in je ne interpretiram niti predlagam kot konkretno. Njen zapis pa je, če se strinjaš ali ne, konkreten.
Pomeni definicij, so na nek način testiranje abstraktnih modelov in tudi omogočajo usklajevanje med modeli. Definicije formalizirajo ali eksplicitno izražajo, kako posameznik ali skupina dojema določen koncept. Definicije omogočajo proces usklajevanja teh notranjih modelov, saj ponujajo skupni jezik za razpravo, ali kot bi dejal ti "ne govoriva istega jezika."
Roman napisal/-a:
Poglej: "Vsak zapis je konkreten vendar je pomen vsakega zapisa abstrakten!"
Čakaj no, ti poglej. Ti mi hočeš dopovedati, da zapis ni konkreten, kar poglej zgoraj.
Kje "zgoraj", za božjo voljo razbereš, da jaz menim : "da zapis ni konkreten"?
Roman napisal/-a:
Vsak zapis (npr. beseda, številka, simbol, glasbeni zapis) je konkreten, ker je fizično prisoten ...
No, saj dojemaš. Natančno tako trdim jaz in če me pri tem popravljaš, si nekje zašel. Ali pa seveda ne govoriva istega jezika.
Me veseli, da si končno prepoznal vsaj moje dojemanje, če že imaš težave z (mojim) razumevanjem. Trdiš že, samo nisi povsem dosleden v dejanjih.
Roman napisal/-a:
Pomen zapisa je abstrakten
Točno.
Odlično!
Roman napisal/-a:
ker presega fizično obliko zapisa
Ne vem, če res presega. Je nekaj čisto drugega.
hm. No prav, ostaniva zaenkrat ne tem, ker ne škodi, koristi pa tudi ne.
Roman napisal/-a:
Pomen ni inherentno prisoten v zapisu, temveč ga tja vnašamo ljudje z interpretacijo.
To ti hočem vso to debato dopovedati, pa ni šlo.
hm. Kaj meniš, da bi lahko bi vzrok, da "ni šlo", čeprav je to zame trivialno?
Roman napisal/-a:
Pomen se razlikuje glede na jezik in kontekst, medtem ko zapis ostaja enak.
To ni čisto res. Pomen na primer pojma-besede "miza" je v vseh jezikih enak, razlike so ravno v zapisih, ker so zapisi vezani na jezike.
Roman, zapisi niso vezani na jezike! Zapisi (kot so črke, simboli ali drugi grafemi) so sami po sebi abstraktni in nevtralni. V svoji osnovni obliki niso inherentno vezani na specifičen jezik. Beseda "miza" je zapis, sestavljen iz znakov m, i, z, a, ki jih lahko bere kdorkoli, ki pozna latinico, ne glede na to, kateri jezik govori. Pazi sedaj: Enako velja za številke, matematične simbole, glasbene note ali piktograme – njihov zapis lahko obstaja v vseh jezikih, neodvisno od pomena, ki jim ga določen jezik pripiše.
Razlike med jeziki se kažejo predvsem v pomenu zapisov!
Zapisi so sami po sebi statistični in univerzalni v simbolnem smislu, a njihov pomen, ki je dinamičen in kontekstualen, prihaja iz jezikovnih in kulturnih sistemov. Čeprav zapis "miza" obstaja, ne pomeni nič, dokler ga nekdo ne interpretira v jeziku, kjer ima pomen.
Roman napisal/-a:
Njeno vsebino (besedilo, slika, zvok) razumemo le prek interpretacije, ki je abstraktna.
Zanimivo je, kako se trudiš z razlaganjem nečesa, kar sem jaz poskušal razložiti tebi. Morda pa mi je le uspelo, kdo bi vedel.
Seveda ti je uspelo. Hvala Roman. Samo kaj ti dejansko uspelo, me zanima, če se zavedaš.
Roman napisal/-a:
Angleško govoreči bo dejal Hišni ljubljenček (pes, mačka), slovensko govoreči pa, da gre za število 5.
Ja, nekateri različni pojmi imajo lahko v različnih jezikih enak zapis. To lahko kdaj povzroči nesporazume, a za najino razpravo ni pomembno. Tudi ena sama slika lahko prikazuje različne predmete.
Hm. Lahko je še bolj abstraktno, da slika prikazuje samo en predmet, ki pa ima veliko "pomenov".
Roman napisal/-a:
Papir je konkreten, kar ni dvoma, zapis je konkreten vendar pomen zapisa je abstrakten.
Seveda. Upam samo, da to preprosto dejstvo razumeš enako kot jaz.
Mislim, da se do sem usklajena.
Roman napisal/-a:
Ah, seveda ni denar enako konkreten, ko pa imamo danes večinoma samo digitalni zapis, ki ga brez ustreznih orodji sploh ne zmoremo zaznati.
Tudi papirnega denarja brez ustreznih orodij ne moremo zaznati.
To je povezano z pomeni, kaj ne? Recimo, nek "predmet" je lahko za nekoga denar za drugega pač ne.
Roman napisal/-a:
Kakšna pa je oblika digitalnega zapisa, da bi bil denar?
Kakšno z(a)vito vprašanje pa je to? Kaj pa je digitalni zapis v tem primeru? Je zapisana informacija o tem, koliko denarja ti kot lastniku računa pripada, torej koliko ga lahko v banki hraniš, dvigneš ali pa brezgotovinsko nakažeš na drug račun. Kaj pa je v tvojem vprašanju denar? Konkreten denar (v blagajni ali trezorju) je v banki pravzaprav samo zaradi tega, da lahko prideš v banko in zapis o svojem računu zamenjaš za papirni denar.
Aha, imaš težave, kaj ne?
Roman napisal/-a:
Zakaj je sploh nastal denar? Pravim ti, da zaradi konkretne potrebe.
Prav.
Glej, ne spomnim se, da bi podal definicijo in če je res nisem, potem je tudi spremenil nisem.
Denar si definiral kot model vrednosti, se spomniš? Res pa te definicije (še) nisi spreminjal.
Če tako, potem se strijam, denar je model vrednosti in še več, je
orodje za shranjevanje vrednosti, je merilo vrednosti, orodje za izmenjavo.
Roman napisal/-a:
Definicije so abstraktne, če tudi gre za konkretne zapise, kaj ne?
Za katere konkretne zapise gre? Misliš na zapise definicij?
Seveda.
Roman napisal/-a:
Zavest sploh ni potrebna!
Za razlikovanje med abstraktnim in konkretnim je že potrebna, pravzaprav je ravno abstraktno izdelek zavesti. Izven zavesti ni abstraktnega.
hm. Potem imajo že bakterije zavest.
Roman napisal/-a:
Povsem zadošča življenje! Potrebe se spomniš!
Kaj so zdaj potrebe? Abstraktno ali konkretno?
Ha, to je sedaj trik, kaj ne, ker mislimo samo abstraktno, zapisi so konkretni vendar so ključni njihovi pomeni, ki so zmeraj abstraktni.
Poglej, ko se je celica ogradila od okolja, se je svet razdelil na zunanji in notranji svet, seveda iz perspektive celice. Relativnost.
Primer celice naj pokaže, kako se abstraktne potrebe notranjega sveta prepletajo s konkretnimi viri zunanjega sveta. Notranji svet celice organizira te abstraktne potrebe (npr. energijo, homeostazo), medtem ko zunanji svet zagotavlja konkretne rešitve (npr. svetlobo, hranila). Ta model je univerzalen in velja za vse žive sisteme, od celic do kompleksnih organizmov, vključno z ljudmi.
Primer lepo pokaže, da je meja med abstraktnim in konkretnim pogosto relativna:
Znotraj celice: Potreba po energiji je abstraktna, ker gre za funkcionalno zahtevo, ki celici omogoča delovanje. Celica se ne zaveda te potrebe na način, kot bi to počel človek, vendar njeni procesi odražajo implicitno potrebo.
Zunaj celice: Svetloba ali hranila so konkretni dejavniki, ki izpolnjujejo to potrebo. So materialni in otipljivi, vendar jih celica interpretira skozi svoje notranje procese.
Opis celice je lahko model tudi za večje sisteme, vključno z ljudmi:
Notranji svet človeka: Tako kot celica ima človek abstraktne potrebe – po energiji, smiselnosti, povezovanju. Tudi pri človeku je potreba po "energiji" abstraktna (občutek lakote je signal za pomanjkanje energije, ki ga ne zaznamo neposredno kot molekularni proces).
Zunanji svet: Hrana, svetloba, družba ali druge oblike "virov" iz zunanjega sveta omogočajo izpolnjevanje teh potreb.
Seveda so to vse modeli oz. kot je dejal Problemi: "Model, ki ga mislijo modeli!"
Roman napisal/-a:
Roman napisal/-a:Načelno da, ampak kot ponavadi, se ne pogovarjava o tovrstni konkretnosti.
Dobro in prav, ker to je neka nova domena znotraj konkretnosti, ki je tako abstraktna kot konkretna.
Hm, najprej morava videti definicije, kajne. Če govoriš o konceptu, je ta seveda abstrakten. Torej koncept pravice, koncept demokracije, koncept svobode. Kdaj drugič bova še o izražanju skozi konkretne institucije.
Roman napisal/-a:
Ne, sem samo podal razlago kako se konkretno izgubi v abstraktnem, od školjk/soli do kripto valut zaradi potrebe.
Podal si samo razlago, kako vidiš abstraktno v konkretnem. Abstrakten denar ni še nikoli ničesar kupil.
Vidiš, o tem nisem prepričan, ker so vsi dogovori dejansko abstraktni, če tudi so konkretno zapisani! hm.
Delno imaš prav, ker popolnoma abstrakten denar, brez kakršnekoli konkretne oblike (fizične ali digitalne), ne more opraviti transakcije, ker transakcija zahteva zapis ali manifestacijo.
Delno pa nimaš prav, ker abstrakten denar omogoča kupovanje, kajti denar kot koncept temelji na abstraktnem dogovoru, ki je nujen, da kakršnakoli konkretna oblika denarja sploh deluje. Brez abstraktnega dogovora bi bil tudi fizičen denar brez vrednosti.
Vidiš, denar je preplet konkretnega in abstraktnega, pri čemer je abstraktni dogovor osnova, konkretne manifestacije pa omogočajo njegovo praktično uporabo.
Roman napisal/-a:
Podani primeri so dobri
V tvojem modelu.
boš moral še vsaj enkrat preko.
Ni mi treba. Tvoj model zame ni uporaben.
Nikoli ne veš, ker mojega modela itak ne poznaš. Če sem malo provokativen, še svojega modela ne poznaš. Si kdaj presenetil samega sebe?
Roman napisal/-a:
Ali pa če uvajaš nove pojme, kot si jih uvedel sam in narediš stvari, mogoče nevede, kompleksne.
To se je zgodilo v tvojem primeru s konceptom pravice, demokracije in svobode.
Ne, namen je bilo samo nakazati smer v katero nas pripelje "denar".
Roman napisal/-a:
Roman napisal/-a:Nič iz abstraktnega modela ne postane del konkretne krogle.
Seveda je!
World's Roundest Object! Poudarek je bil seveda na "približku"!
Poglej video še enkrat. Še posebej kako so kroglo izdelali.
In kaj naj bi (še) videl? Uporabili so material in nek proces, ki vodi do
približka abstraktne krogle.
Roman napisal/-a:
? Limita je abstraktna, neskončnost je abstraktna. Kaj si hotel povedati?
Pustiva zaenkrat to.
Aha, pa pustiva. Pustiva še kaj drugega, ko je že razprava izgubila smisel.
Ne vem če res.
Roman napisal/-a:
Ah, to so posledica naših dogovorov, ki so sicer konkretni zapisi, kako pa je z njihovimi pomeni pa sedaj veš, so abstraktni!
Dogovori so abstraktni, konkretni so njihovi zapisi. Seveda pa so vsi pomeni abstraktni. Nisva tega že vzela?
Sva, samo utrjujeva.
Roman napisal/-a:
Med drugim bi rad vedel kaj je zavest, preprosto.
Tudi jaz, tudi jaz.
Prav.
Roman napisal/-a:
Natanko po tej poti je šlo človeštvo in na koncu ne vemo kaj je življenje!?
Ne vemo, če s slovarjem nisi zadovoljen.
Slovarji niso uporabni za takšne pojave, kot je življenje. Drži pa, da so slovarji osnovna orodja za komunikacijo vendar niso dovolj za globlje razumevanje.
Življenje lahko razumemo kot eksperiment, v katerem smo posamezniki center dojemanja. Vsakdo izmed nas raziskuje in interpretira svet iz lastne perspektive, pri tem pa svoje izkušnje delimo z drugimi. V tem procesu smo središče dojemanja, kjer izkušnje preoblikujemo v osebna in kolektivna spoznanja.
Slovarji so ključna orodja za to, da
standardiziramo in sporazumevamo pomen izkušenj z drugimi. Omogočajo nam, da najdemo skupni jezik in si olajšamo izmenjavo
izkušenj, ki so sicer
osebne in abstraktne, dokler niso komunicirane. Vendar pa, kot smo videli,
komunikacija pogosto povzroča šum, ker jezik sam po sebi ni popoln in ne more zajeti vse kompleksnosti konkretnih izkušenj. Šum nastane zaradi
omejitev jezika ter
različnih notranjih modelov ljudi, ki jih uporabljamo za interpretacijo sveta.
Kljub tem omejitvam pa je ta šum lahko
ustvarjalni potencial. Različni modeli in interpretacije, ki jih prinaša vsak posameznik, omogočajo razširitev razumevanja in lahko obogatijo našo izkušnjo sveta. Slovarji, čeprav niso popolna rešitev, nam kljub temu pomagajo vzpostaviti osnovne okvire za komunikacijo in zagotavljajo skupne definicije, ki zmanjšujejo šum in omogočajo večje razumevanje.
Na koncu življenje kot eksperiment ni le individualno raziskovanje, ampak tudi
proces deljenja in medsebojnega učenja, kjer so slovarji in jezik eno izmed orodij, ki omogočajo, da se povezujemo in
soustvarjamo pomen v skupnem prostoru. S tem pa presegamo samo notranje izkušnje in jih
prenašamo v kolektivno doživetje, kjer se
naučimo od drugih in skupaj oblikujemo svet, v katerem živimo.
Roman napisal/-a:
No vidiš, saj ni tako težavno, kot si včasih mislil.
Težava je ta, da ti omenjaš prehajanje iz ene domene v drugo.
Roman, no. Če ni prehajanja potem nima smisla govoriti o dveh domenah, kaj ne?
Roman napisal/-a:
Roman napisal/-a:Z njim ne uresničujemo abstraktnih idej.
Kako da ne?
Boš moral več povedati.
Preprosto, računalnik deluje tako, da vhodne zapise po zapisanih programih predela v izhodne zapise. Človek vanj ne vstavlja abstraktnih idej.
Res tako meniš in misliš? Poglej, vsi ti zapisi, so konkretni in so nastali
tudi na podlagi abstraktnih idej, ki jih imajo programerji.
Se spomniš še primera "Šaha" in moje trditve "programiram je za zmago"?
Joj, minilo je že 12 let od takrat.
Ribica iz MEDZVEZDNA POTOVANJA
Vojko: Zakaj je računalnik premaknil konja?
Bargo: Odgovor je en sam: Zato, ker želi zmagati. Bolje, programiran je za zmago. Kako ? Tako, da prevideva prihodnost(veliko njih) in izbere najugodnejšo.
Šahovski program je namreč popoln primer, kako se abstraktna ideja programerja ("doseči zmago") implementira skozi deterministični proces računalnika. Čeprav računalnik ne razume koncepta zmage, vse njegove operacije sledijo implicitnim kriterijem, ki jih je določil programer. Na ta način lahko rečemo, da je računalnik "programiran za zmago", saj vse njegove odločitve izhajajo iz tega cilja.
To odlično ponazarja preplet med abstraktnim in konkretnim, kjer računalnik kot orodje uresničuje človeško abstrakcijo skozi svoj deterministični proces, kaj ne?
In od tega mojega stališča "programiran je za zmago" je minilo veliko let in med tem so specialni programi za igranje šaha izgubili od univerzalnih, ki bazirajo na nevronskih mrežah, ko se model, kot rezultat preprostega koncepta na podlagi vhodnih podatkov sam nauči pravila šaha in vendar je "koncept zmage" tisto čemur sledi stroj še zmeraj sledi vendar je pa velika razlika, sedaj se je tega "naučil" sam.
In pazi sedaj,: "Zmaga" je ideja ali koncept, ki nima lastne materialne oblike ali specifičnih podatkov. V primeru šahovskega programa je "zmaga" preprosto dogovorjen cilj: matiranje nasprotnikovega kralja ali prisilitev nasprotnika v predajo.
Koncept zmage sam po sebi ne vsebuje vhodnih podatkov, ker ni operativen – je zgolj usmeritev ali kriterij za vrednotenje izidov procesa.
Velja namreč, da vhodni podatki za šahovski program vključujejo, trenutno
stanje na šahovnici,
pravila igre (npr. kako se figure premikajo),
pretekle poteze, ki so vplivale na trenutni položaj.
Ti vhodni podatki so konkretni in računalnik jih uporablja za izračun optimalne poteze. Koncept zmage pa ni podatkovna entiteta, ampak ideja, ki usmerja, kako ti podatki vplivajo na odločitve programa.
Vidiš,
koncept zmage nima lastnih vhodnih podatkov, ker je normativna abstrakcija – cilj ali pravilo, ki določa, kaj pomeni "uspeh" v okviru procesa. V šahovskem programu koncept zmage deluje kot
usmeritev za obdelavo vhodnih podatkov, vendar se brez teh podatkov in algoritmov, ki jih povezujejo z zmago, koncept ne more uresničiti. Tako koncept zmage obstaja kot vodilo, vendar se njegovo delovanje manifestira šele prek konkretnih podatkov in procesov, ki jih program uporablja.
Resnična težava bo nastala, ko bodo danes najmočnejši šahovski programi AlphaZero, Stockfish, Leela Chess Zero, itd. izgubili proti človeku.
Roman napisal/-a:
Ah, čeprav vemo KAKO deluje ChatGPT, nimamo pojma kakšen rezultat/odgovor bo dal na konkretno vprašanje
Kakor ne vemo, kakšen bo izid meta kocke.
in odgovor z začudenjem sprejmemo kot pravilen
Samo, če si vernik v AI.
Ha, ha, dobro ti gre, Roman. Vero lahko seveda preizkusiš, kaj ne?
Roman napisal/-a:
in vendar nimamo pojma kako je algoritem prišel do takšnega rezultata
Težava je v kompleksnosti. Če bi zmogli opraviti vse potrebne operacije, ki jih naredi AI, bi pojem imeli. Ta moja trditev je pretirana samo v primeru, če je v algoritem vključena tudi kvantna mehanika.
Se strinjam in seveda lahko opravimo vse potrebne operacije, nenazadnje si jih lahko stroj zapomni, prav vsako spremembo stanja, kar je trivialno, vprašanje je samo koliko pomnilnika in časa bi zato bi potrebnega. In kaj bi s tem dobili, prav nič, razen, da bi preverili determinizem.
Roman napisal/-a:
Roman napisal/-a:Koliko truda za to ugotovitev. Napreduješ.
To je vendar trivialno.
Zakaj mi pa potem tako vehementno ugovarjaš?
Zanimivo vprašanje. Odgovor je preprost, da bi uskladil najina modela, kolikor se le da. Nenazadnje si velikokrat izjavil, da ne govoriva istega jezika, čeprav se meni ni dozdevalo, tudi debata o perspektivah je bila zanimiva, kolikor se spomnim, itd.
Roman napisal/-a:
Zemlja je tudi informacija, ker je zaznana z čutili
S čutili je zaznan zapis informacije. Katera informacija je zapisana v Zemlji?
Veliko njih in sedaj veva, da so prav vse abstraktne, kaj ne?
Roman napisal/-a:
Modeli Roman, brez slovarja sploh ne bi vedel, da imaš lobanjo.
Ne, brez slovarja ne bi vedel, da se moji lobanji reče "lobanja".
To itak! Samo kako "lobanja", ki je vendar del nečesa, kaj ne?
Prepoznavanje lobanje kot dela večjega objekta, recimo živali, zahteva dodatno znanje, ki je del abstraktnega modela. Lobanja je fizični objekt, ki ga zaznamo z našimi čutili (vidimo, otipamo), vendar njen pomen presega zgolj fizično zaznavo. Širši pomen lobanje, kot na primer njena vloga zaščite možganov in pripadnost večjemu skeletnemu sistemu, izhaja iz abstraktnega modela anatomije, ki povezuje zaznavne podatke z znanjem.
Pomeni so torej vedno abstraktni – niso neposredno prisotni v fizičnih objektih, ampak jih določimo skozi modele, ki interpretirajo zaznave in jih umestijo v širši kontekst. Brez abstraktnih modelov, ki povezujejo fizične zaznave z njihovimi vlogami in funkcijami, bi zaznave ostale nepovezane in brez globljega pomena.
Abstraktni modeli, kot so biološki in anatomski koncepti, so zato osnova za razumevanje sveta. Omogočajo nam, da lobanjo vidimo ne le kot predmet, ampak kot del živalskega organizma s specifično funkcijo v sistemu. Tako lahko prepoznamo, kako posamezni deli tvorijo celoto.
Roman napisal/-a:
Pa jo imaš res?
Prav gotovo na mojem vratu ni lobanje iz slovarja.
To seveda drži!
Roman napisal/-a:
Skratka, nekaj je precej napačno v teh naših modelih
Ali pod napačnim misliš neustreznost oziroma razhajanje z resničnim svetom? Ali to, da gre pri definiranju za neskončno regresijo.
Naši modeli pogosto trpijo zaradi dveh težav:
1. Neustreznost: Razbijanje celote na posamezne dele vodi v izgubo povezanosti in razumevanja celote, še posebej pri kompleksnih fenomenih, kot je življenje. Celota ni zgolj vsota delov, ampak dinamična mreža interakcij.
2. Neskončna regresija: Pri definiranju modelov se vedno znova vračamo k vprašanju osnovnih gradnikov, kar nas oddaljuje od bistva – razmerij in odnosov, ki dejansko ustvarjajo smisel.
K temu dodajam še tretji vidik:
3. Praznina: Tako kot v jeziku praznina omogoča ločevanje in povezovanje besed, v modelih praznina ustvarja prostor za razmerja in strukture, ki dajejo delom pomen. Brez upoštevanja te praznine modeli ne zajamejo bistva celote.
Napačnost modelov, o kateri govorim, je torej v tem, da preveč razbijajo in analizirajo, pri tem pa izgubijo povezavo z resničnostjo, kjer odnosi in razmerja ustvarjajo pomen. Prav tako modeli pogosto ne prepoznajo praznine kot temeljnega elementa, ki omogoča, da deli dobijo svoj smisel skozi povezovanje. Če model ne upošteva te praznine, postane nepopoln, saj ne zajame dinamike, ki tvori resnični svet.
Modeli so koristni, vendar moramo razumeti njihove omejitve – neustreznost, regresijo in izgubo holistične povezanosti. Šele ko vključimo praznino in razmerja v svoje razumevanje, lahko ustvarimo modele, ki se bolje približajo resničnosti.
Se spomniš:
"Trideset naper sestavlja kolo, a praznina v sredini omogoča njegovo uporabnost.
Glina se oblikuje v posodo, a praznina v njej omogoča, da jo uporabimo.
Hiša se gradi z vrati in okni, a praznina v njih omogoča, da živimo v njej."
Roman napisal/-a:
in tako pride, da imamo možnosti za izboljšave.
Ta možnost se mi zdi hudo precenjena.
Zakaj? Resnica te ovira, ali? Resnica je nenazadnje naša ?
Možnosti za izboljšave niso precenjene, če jih razumemo kot priložnosti za prilagajanje in izboljšanje uporabnosti modelov, ne pa kot pot k popolni resnici. Priznanje, da modeli ne bodo nikoli zajeli celotne resničnosti, ne zmanjšuje vrednosti izboljšav – omogoča pa realističen pogled na njihove meje.
Modeli so kot posoda – vedno bodo potrebovali praznino, ki omogoča njihovo uporabnost. Izboljšave niso v tem, da praznino zapolnimo, ampak da jo bolje vključimo v razumevanje.